Pengar, pengar, alltid bara pengar

…eller närmare sagt bristen på pengar.

Ibland är jag så trött på att snart fylla 40 och fortfarande konstant ha tajt om pengar. Jag vet, det blir mer utgifter när man får barn, men vi hade det nog tajt innan också. Och hur mycket man än försöker intala sig om annat, så snurrar allt kring pengar.

Det blir ju inte bättre av att jag eventuellt ska studera i ett halvt år (får dock förhöjt arb.löshetsbidrag under den tiden, men samtidigt stiger dagisavgiften pga längre dag), men tror starkt på att jag med den erfarenheten/utbildningen eventuellt kunde få ett lite bättre betalt jobb. För med min nuvarande arbetserfarenhet (i så fel bransch!) och min redan åldrade utbildning (i så fel bransch!) är sannolikheten att det jobb jag skulle lyckas få i dagens läge, inte skulle underlätta vår ekonomiska situation något märkbart.

Jag är fullt medveten om att vi kunde ha det värre, men det är tillräckligt så att det stör oss båda materialister och skapar tajta situationer månatligen. Vi har nu försökt justera lite våra utgifter, avbrutit tidningsprenumerationer som svindyra Hesari t.ex, slutat på musiklek, som vi aldrig ändå kunde/orkade gå på, klipper/färgar våra hår själva, skippar vintersemesterresa osv osv. Men julen närmar sig med stormsteg och det orsakar enorm ångest.

Och det blir ju inte lättare av att vi just nu skulle behöva en ny bordsdator, tvättmaskin+torktumlare, diskmaskin, klädskåp till tamburen, skåp till badrummet osv osv. Ja, datorn är väl det enda vi sådär akut behöver, eftersom den nuvarande börjar bli lite gammal och inte riktigt orkar mer. Allt annat klara vi oss utan ännu.

Tack för gnället denna gång. Over and out.

5 reaktioner på ”Pengar, pengar, alltid bara pengar

  1. Ifall ni inte redan bokför ALLA era utgifter och inkomster, rekommenderar jag er att göra det. Vi bokför våra utgifter och inkomster i en excelfil och ser mycket noga vart våra pengar gått då vi har ett trettiotal olika kategorier för utgifter. Jag, som under 30-åring, har kanske lite svårt att förstå er situation då jag aldrig haft vidare ont om pengar (som studerande alltid minst 50 € på bankkontot), även om jag inte kommer från en rik familj, föräldrarna inte skjuter in pengar, jag inte har ett välbetalt jobb och verkligen inte nu som vårdledig, min man tjänar lite bättre men ändå ens riktigt enligt rekommendationen inom hans bransch. Däremot lär vi enligt bankdirektören, som beviljade oss bolånet, ha sällsynt bra koll på vår privatekonomi.
    Marthorna har fiffiga ekonomiråd: http://martha.fi/svenska/ekonomi/spartips/
    Hur som helst, hoppas jag ni finner en lösning på snäva ekonomi!

    Gilla

    • Nå problemet är just att varken min man eller jag är särskilt duktiga på att spara eller hålla koll på ekonomin, därför blir det sedan så tajt. Men ska kolla Marthornas tips!

      Gilla

  2. Härligt, ärligt inlägg. Kanske det bästa med din blogg, att du är så ärlig och också skriver öppet om sådant som onödigt nog kanske är tabu. Fast er situation är ju inte härlig alls. Hoppas hoppas hoppas du kommer in på kursen och sedan hittar ett jobb som du trivs bra med och som du får en tillräcklig lön för. Själv har jag ännu aldrig haft särskilt ont om pengar (aldrig heller mycket), jobbade mycket under studietiden och efter det jobbade jag heltid och har kunnat spara lite. NU däremot som vårdledig har jag fått en hiskelig angst över att nästan varje cafélunch och annat smått går från sparkonto eftersom nästan alla våra inkomster nu går till lån, bil, mat, räkningar. Fast jag har sparat och bra klarar mig så känns det ändå obehagligt. Samtidigt vill jag ju vara vårdledig och hemma med E. Och som tur blir jag ju mammaledig igen i slutet av februari. Men sen skymtar ju igen en längre vårdledighet runt hörnet. Usch, hade inte alls tänkt att jag skulle angsta så mycket över det här men som snart tvåbarnsmamma så skulle jag inte alls villa äta upp sparkontot. Sorry, nu spydde jag ut min egen angst när det egentligen var meningen att bara att ge en komplimang för ditt inlägg och önska dig lycka till. Kram!

    Gilla

    • Tack, det är så kiva att höra! Tänkte just att blev dethär inlägget nu kanske too much, men har nu alltid försökt vara så ärlig som möjligt med mina inlägg. Och spy ut din angst bara, känns genast bättre av att höra att andra också angstar! Lite börjar det ju som tur lätta iom att Isla inte är baby längre och behöver nya babyrelaterade grejer hela tiden, kan tänka mig att det känns lite angstigt rent ekonomiskt sett med en ny babys (fast härligt samtidigt!)… Jag har nu på något sätt alltid varit totalt obegåvad vad gäller ekonomi och val i livet annars också…

      Gilla

Kommentera

