Ny vardag med nya utmaningar

Finaste Vinklubben hade möte i kväll, men jag bara orkade inte ta mig dit, hur gärna jag än hade velat. Sorry, girls!

Det e nog ganska mycket just nu, men främst på ett bra sätt. Har idag bl.a. avlagt tre prov (under en dag alltså) gällande ADB-körkortet OCH varit på en arbetsintervju, som till min förvåning gick på engelska. För att inte alls ha varit förberedd på en sådan vändning, tyckte jag att jag klarade mig rätt bra och väntar med spänning på besked därifrån (troligen först nästa vecka dock). Det handlar alltså ”bara” om en praktikplats, men i en firma där det vore bra att få foten mellan dörren.

Lyckas inte det, har jag faktiskt redan lovats en praktikplats, där jag jättegärna skulle jobba, men där vidareanställning inte är så sannolik. Helst skulle jag göra praktik på båda ställena, men vi ska se hur det hela reder ut sig.

Känner mig lite förvånad över hur lätt detta gått, eftersom vi i början av studierna varnades om att det är svårare än vi tror att skaffa praktikplats och jag vet ju av erfarenhet hur arbetsmarknaden med sin hårda konkurrens ser ut just nu. Och jag hör ju även hur många kurskamrater har svårt att hitta praktikplats. Så något måste jag för en gångs skull ha gjort rätt, eftersom jag förutom de två nämnda, fått två övriga förslag av vänner och bekanta. Är helt sjukt tacksam och känns skönt med en plan B ifall allt skiter sig.

Låter skrytigt kanske, men det är så himla sällsynt att jag har såhär bra flyt att jag bara måste få dela med mig här på bloggen.

Samtidigt är det en utmaning med den nya vardagen med väckning kl. 06 och dagisförning varje morgon och den lilla tid man slutligen spenderar tillsammans med Isla, men det är väl detta som kallas ”ruuhkavuodet”? Kom lite plötsligt bara. Trött är jag och det finns inte någon energi till något extra, men dagarna är ändå fyllda med så mycket positivt, så det är liksom värt det.

Och extra ovanligt och skönt har det varit att Joonas varit ledig de senaste veckosluten, som vi spenderat tillsammans som en ”normal familj”.

IMG_2697.JPG

Den underbara mannen sitter i köket, eftersom han vaktar köttbullarna i ugnen, som han med kärlek tillverkat åt sin familj. Vi kvinnor var trötta efter var sin lång dag och slappade på soffan och tankade kramförrådet.

Kommentera

