Att stanna hemma med sjukt barn

Fråga: När bör man stanna hemma med förkylt barn? Är liksom feber gränsen? Men om hon bara är snorig och lite trött, utan feber? Och ändå för det mesta på gott humör?

Jag har tidigare tänkt att jag drar gränsen vid feber, men så vet jag ju hur sällan jag själv har feber men ändå kan känna mig sjuk.

Har haft lite dåligt samvete när jag fört snuvigt barn på dagis och fått höra hur jättesnorig hon nog är och att det nog säkert är nån infektion att jag funderar på att hålla henne hemma imorgon.

Hur brukar ni göra?

6 reaktioner på ”Att stanna hemma med sjukt barn

  1. Det där är svårt! Men om man drar gränsen vid snuva så får man nog vara hemma med sjukt barn hela tiden. Alla på Kevins dagis hade snuva hela våren. Helt sjukt 😛 Eller är det just det att folk för dit snuviga barn och sen snurrar det på?

    Så jag vill också gärna ha svar på detta. När jag googlade i våras så verkade det finnas två läger, gränsen går vid snuva och gränsen går vid feber.

    Jag tror att man måste kolla på barnet. Om hen har snuva (i måttliga mängder) men ändå är pigg och kry så kanske hen kan gå till dagis. Men om det är snuva och gnällighet och trötthet så är det bäst att stanna hemma. Det är ju tungt på dagis.

    Men inte vet jag 😀

    Gilla

    • Jo, lite så tänker jag också, att lite snuva är inte så farligt, om hen annars är pigg & kry. Man måste väl först och främst kolla hur barnet orkar, för som du nämnde, är det ju tungt på dagis.
      Men, flickan lär ikväll ha varit så trött med så rinnande näsa att der nog blir hemmadag iaf imorgon.
      Svåra grejer.

      Gilla

  2. Jag kollar på helheten. Oftast blir nog O väldigt trött och hängig om han är flunssig också fast han inte har feber, vilket han nog också får lätt. Hellre hemma än att man skickar iväg en halvkrasslig filur till dagis tänker jag!

    Gilla

    • Jo, idag är jag nog nöjd över att vi stannade hemma. Snoret bara rinner o trots gott humör tycks hon inte orka mycket mer än hänga på soffan…

      Gilla

  3. Jag brukar också se på hur han orkar. Är han väldigt trött så får han stanna hemma fast han inte har feber, men om han bara är snuvig men ändå pigg och glad så är det nog dagis. För minsta lilla snuva kan man nog inte stanna hemma för då är man hemma hela tiden 😀

    Gilla

Kommentera

