Lucka 12

Scandinavian Music Group skulle nog egentligen kräva ett längre inlägg än vad detta kommer att bli. Hur många historier ur livet har jag inte att berätta, som är starkt förknippade med låtar/skivor av just dem?

Jag var ju en nästan fanatisk Ultra Bra-fan och sörjde stort när de beslöt sig för att sluta 2001. För dittills var det just deras låtar/skivor som hade samma inverkan på mig (och vet att jag i alla fall har en vän, som upplever dem på samma sätt…). Så när delar av Ultra Bra grundade Scandinavian Music Group och följande år gjorde en så fantastisk debutskiva som Onnelliset kohtaa, fortsatte det liksom naturligt där var UB slutade. Som jag gråtit till SMG:s låtar, både hemma och på keikkor, eftersom deras låtar bara kör rakt in i hjärtat. Var inte helt förtjust i deras äventyrande i countryträsket (måste man ha banjon med i VARJE låt?), men iom senaste Terminal 2 (skall uttalas på tyska), känns det som att de hittat tillbaka till just den stil som behagar mig.

Hade sett fram emot deras visuella specialshow på Flow Festival, men tyvärr krävde Neneh Cherrys scen att man måste närvara där i god tid för att få en bra plats, så jag hann höra ett par låtar innan det blev dags att förflytta sig. Buu.

Kommentera

