Lucka 23

En av höjdpunkterna i år var nog att se Röyksopp och Robyn uppträda tillsammans på Flow. Folkmassan höll på att förstöra njutningen för mig, men jag är så glad att vi lyckades vända det så att vi till slut lyckades ignorera folket omkring oss. Det krävde platsbyte och rådansande, men det lyckades.

Alltså Röyksopp. De norska guttarna är nog så starkt förknippade till mitt liv i början av 2000-talet, trots att jag hörde låten Eple först efter att jag bott och jobbat en sommar i Norge. Men liksom detdär snacket i början av låten på engelska med norsk accent ger mig fortfarande ett leende på läpparna. Minns faktiskt när jag köpte skivan Melody A.M. också: Tror året var 2001, besökte Stockholm – min tidigare studiestad – för att intervjua killarna på en design- & probrambyrå, som ansvarat för utseendet av Eurovision Song Contest 2000 i Stockholm (skrev alltså på mitt slutarbete) och efter en lyckad intervju gick jag direkt till skivaffären på Sergels torg och köpte skivan. Ringde till min kompis Mette – som studerade i Uppsala – för att komma överrens om vilket tåg jag skulle ta för att besöka henne och berättade om att jag köpt just den skivan. Tog tåget till Uppsala och under etkona drack vi vin och lyssnade på skivan och tog oss sedan till en Tiroler Abend och resten är historia… Minns t.o.m. exakt vad jag hade på mig: en Marimekko t-shirt (Omena) och en jeanskjol som jag älskade.

Att sån nostalgitripp. Tyvärr fanns ingen video till just denna favoritlåt från svensknorska samarbetet:

Kommentera

