Sömnskola dag 7

Lyssnar som bäst på hysteriskt skrik från Islas rum, ikväll är det Joonas’ tur att försöka. Inte de minsta framsteg på den fronten alltså.

Vi känner oss rätt hjälplösa, eftersom inget tycks hjälpa. Helt tydligt har hon ett obehag för sängen eller för att gå och sova, för hon börjar protestskrika nästan direkt man närmar sig sängen eller nämner det faktum att man ska lägga sig. Känner inte nästan igen det hysteriska beteendet i henne, eftersom hon kastar sig, sparkar och bits (!) och skriker så hysteriskt att man tror att hon snart spyr. Och inget hjälper. Inte att jag håller henne i famnen, ligger brevid henne, pratar med henne, låter bli att prata, sjunger åt henne, pajar henne, känns så hopplöst. Alternativet att lämna henne ensam gäller inte, eftersom hon beter sig så hysteriskt. Gråt tål jag, men inte hysteriskt skrik så hon slänger sig omkring. Varje kväll har hon sist och slutligen somnat med huvudet på min mage eller dylikt, men ändå i sin säng. Och hon sover ju ändå – tack och lov – natten igenom.

De senaste kvällarna har jag inte varit fullt så gråtfärdig, eftersom jag vetat att vi får sova på morgonen, men inte en chans att jag skulle ha orkat samma strid under dagssömnen. Vilket betyder att hon inte sovit dagssömn på två dagar och varit så trött att hon knappt hållits på benen.

Min teori är att hon kanske är rädd för sin nya säng, eftersom hon troligen slog sig på den när hon föll från spjälsängen. Så vi har försökt spendera mer tid i hennes rum o lite bekanta oss med sängen och hon verkar ju inte ha några problem med den om dagarna.

Nu tycks det dessutom vara någon fas då bara mamma duger, vilket inte gör det lättare precis. (Thank God för frissa imorgonkväll, tror det är bättre om jag inte ens är hemma)

Har någon annan upplevt liknande? Lättar det vid något skede?

2015/01/img_3760.jpg

EDIT: Det blev till slut jag igen som hamnade ta slutpasset…

3 reaktioner på ”Sömnskola dag 7

  1. Styrkekramar! Har (som tur) inte egen erfarenhet av detta men jag är nog ändå alldeles säker på att det är övergående. Staki liten och staki er!

    Gilla

  2. Yhyyy hajot om hon fått traumor av sängen. Det kan vara knepigt. Talade ni med neuvolan? Hade de någo råd? Kanske dagistanter skulle ha något råd att ge som man inte själv kommit på?

    Har ni funderat på att ta tillbaka gamla sängen om det fortsätter såhär? Du sa att man inte får bort sidan av sängen men kanske man kan ta bort två spjälor som gör ett hål som hon kan gå in och ut igenom? Sen om en baby ännu ska sova i sängen och man inte får tillbaka spjälorna så svänger man den sida mot väggen. Min mamma berättade att så gjorde man förr i tiden när man inte kunde ta bort sidan av spjälsängen. Så kanske ni kunde försöka på nytt med juniorsängen om några månader? Jag har ingen aning om detta är ett bra råd, men skrev nu det ändå 😛

    Gilla

    • Fick faktiskt av rådgivningstanten ett nummer jag kunde ringa till om det inte alls lättar, så det var skönt att hon tog oss på allvar. På dagis berättar de bara hur hon somnar på fem sekunder till dagssömn i stora (nya) sängen där, iiinga problem där. Jättetröstande, not. Och spjälsängen tog vi redan isär och ska returnera till ägarna, vill ogärna annars heller ta tillbaka den, eftersom hon är lång (men lite klumpig) och kommer lätt över kanten… Ja-a, vet nu sen. Får nu bara hoppas att det blir nån ändring snart.

      Gilla

Kommentera

