Blockflöjtens försvarstal

För några veckor sen tog min mamma fram min turkosa blockflöjt, som Isla direkt stoppade i munnen och började blåsa i och var mycket nöjd över ljudet som hon åstadkom. Var imponerad över hur försiktigt hon blåste i den, kom inte det där hemska tjutljudet, som jag har trauma av från skoltiden.

Samma kväll besökte vi våra vänner, vars dotter köpt en blockflöjt och verkade mycket glad över att jag lärde henne Köp varm korv. Det visade sig att jag var den första som fick något slags mänskligt ljud ur flöjten. Är det faktiskt så? Kan ingen mer spela blockflöjt? Själv gick jag ju på blockflöjtstimmar och hade en notbok som hette Hej, sa Petronella, så jag är kanske inte den ”normal” i detta fall.

På söndagen besökte vi en annan nyss fyllda 2-åring och Isla hittade naturligtvis en blockflöjt. Denna gång trugade hon den i min mun gång efter gång och jag var illa tvungen att gräva i barndomens blockflöjtskunskaper och producera några melodier. Och visst finns där ju något! Inte kanske så vackert, men tänk att man ännu minns?

Men min gamla blockflöjt hålls än så länge gömd hos oss, tror inte mina nerver riktigt tål det ännu, det räcker med att hon plinkar på sin ukulele. Till min glädje har fler och fler skolor börjar ersätta blockflöjten eller kantelen med just ukulele.

Jag tycker alltså blockflöjten är ett helt ok instrument, om man kan spela det. Men i lågstadieklassrum hör det inte hemma.

2015/01/img_3480.jpg

Vi avslutar ännu med en klassiker där blockflöjten faktiskt spelar en ganska viktig roll:

3 reaktioner på ”Blockflöjtens försvarstal

  1. Vi fick nog lära oss att spela ordentligt i lågstadiet, men inte lät det vackert ändå. Huu vilka minnen av att hela klassen pep fram just Petronella-sången!! Cred åt läraren som lyckades lära oss, jag kan nog ännu spela så nåt gjorde hon rätt

    Gilla

    • Nå bra! Blev ren lite oroad över finländarnas blockflöjtskunskaper! Mitt horrorexempel är när musikläraren ville ”rocka till” det lite och en klass på 32 elever tutade på till All You Need Is Love (hör du refrängen?)…

      Gilla

Kommentera

