Nattklubbskläder för 2-åringar?

Jag tror det var Valeäiti som för några år sen tog upp problematiken med urvalet av flickkläder från storlek 92 uppåt.

Jag förstod inte då riktigt vad hon menade, eftersom vi då shoppade på babysidan, som kryllade av en massa könsneutrala, lekfulla, coola och snygga kläder. Och var kläderna tydligt flickkläder, var de det med en liten twist, inte genom att vara ljusröda och prinsessiga. Dessutom var vi ganska lyckligt lottade, eftersom Lindex ännu då hade sin Littlephant-kollektion.

Men nu står vi då där, på den nya avdelningen från 92 uppåt, där flick- och pojkkläder är tydligt fördelade. Det finns tyll, spets, glimmande tröjor och annat bling bling, leopardmönster, stora djurprint, Mimmi Mus, Hello Kitty och vad fan!?! Jag dömer inte alls dem som klär sitt barn så, men det är liksom inte alls vår juttu. Barnet är väl inte påväg på nattklubb heller? Jag vet, snart får barnet en egen vilja och vill själv välja kläder, men vad väljer hon mellan när det inte ens finns alternativ till blingblinget?

Jag har i varje fall tappat lusten för att shoppa barnkläder (vilket kanske i och för sig är en bra grej?). Och nu snackar jag alltså om de större kedjorna, är fullt medveten om att det finns coola klädmärken, men den spontanshoppar man inte på samma sätt eftersom de inte är lika skonsamma mot plånboken…

För att avsluta med något positivt, så beslöt vi oss för att satsa på HM vad gäller vinterhalare/-overall även nästa år. Förmånligt (rea) och bra kvalitet. Vi har varit supernöjda med den bruna halaren, nästa blir grå (med en pink twist, gillar!):

2015/01/img_3963.jpg

Nu får vi bara hoppas att 104 är passlig nästa höst på vår långa flicka som håller på och växer ur 92 just nu…

4 reaktioner på ”Nattklubbskläder för 2-åringar?

  1. Tyvärr är kläderna just så. Pojkarna får ha blått, brunt eller grönt med valfri superhjälte (starwars, bakugan, salama eller spindelmannen) flickor får ha rosa eller lila med hello kitty eller disneys prinsessor. Fastän man själv inte köper dom kläderna, så kommer dom ändå hem till en via svärmödrar och begagnat av kompisar. Pop och punavuoren peikko har snygga kläder, men dom är också ganska dyra. Och sen har ju barn alldeles ryslig smak, och så fort dom börjar bestämma själv över vad dom går i eller inte så är det kört.

    Gilla

  2. Vi har köpt jätte mycket second hand, och nästan allt nytt köper jag på rea på nätet på Boden (boden.co.uk tror jag). De har rea två gånger per år och då brukar jag bunkra upp lite och beställa tillsammans med någon annan för att dela postavgifter. Neutrala, färgranna kläder som jag tycker passar alla. Också GAP (gap.eu) brukar folk rekommendera, men det har jag inte kollat in.

    Gilla

  3. Så länge som jag får bestämma kommer det heller inte Cars och Spiderman kläder åt våra pojkar men tycker ändå att kedjorna har en del färggranna plagg att välja mellan. Väldigt ofta är bara dom här basplaggen randiga, vilket blir långtråkigt i längden. Men har nog hittat både gult, turkost, rött och lite retro åt sonen på ”stora pojkarnas ” avdelning. Villervalla har också färggranna kläder som jag gillar, finns att köpa i Iso Omena. Inte lika billiga som kedjornas kläder men försöker passa på då det är rea. Tyvärr är deras byxor för stora för vår pojke och i vinterns utbud hade inga mjukisbyxor snören i midjan.

    Gilla

Kommentera

