Sömnupdate

Ja, hur går det med sovandet, såhär ungefär en månad efter sängbyte. Inte så jättebra, kan jag säga. Eller med varierande framgång.

Hon har börjat somna lite tidigare, men vi måste forftarande vara i rummet tills hon somnar. När hon var sjuk var det igen utmanande med nattandet och det tog måååånga timmar, men nu börjar det återgå igen till det bättre. Hon säger själv ”sova sova” och kryper upp i sängen. Men helt utan skrik kommer vi inte undan. Har några kvällar försökt med robottekniken, men hon jagar upp sig till ett så hysteriskt tillstånd att det inte är klokt. Vi får kanske pröva det lite senare pånytt. Men jag vill nog att hon igen lär sig att somna för sig själv, vilket hon gjort förut och även gör på dagis. Men just nu är väl prioriteten att få henne att trivas i sin säng.

När det blev lättare att få henne att somna, började hon med en otrevlig ny vana: Att vakna mitt i natten. Natten mellan lördag och söndag var ett helvete, hon vakade mellan 00-04 och var helt pigg och omöjlig att få somna, varken i egen säng eller brevid oss. Joonas har ju dessutom haft morgonturer, vilket betyder att väckarklockan ringer 04:30. Denna gång somnade hon till slut mellan oss och vi fick henne buren tillbaka till sin egen säng, men 08:15 stod hon pigg och kry igen vid sovrumsdörren.

Följande natt sov hon genom hela natten, men sen vaknade hon igen kl. 03 och somnade 05:20, denna gång i egen säng och tänkte inte vakna på något sätt när jag väckte henne till dagis. Förra natten stod hon igen kl. 04 vid sovrumsdörren med täcke och dyna och fick krypa upp mellan oss. Hon somnade direkt, men sömnhandikappad som jag är, så låg jag där i obekväm ställning och lyssnade på när mina kära snarkade i takt. Visste även att Joonas skulle vakna 04:30 igen, och att hon antagligen skulle vakna till det. Så jag försökte flytta henne till egen säng: FAIL. Så satt jag där igen på det kalla golvet och fast hon snarkade, så vaknade hon varje gång jag  försökte gå ut. Till slut tog jag henne brevid mig, denna gång fick jag henne lite längre ifrån mig och lyckades själv somna. Och än en gång var hon supertrött när hon skulle stiga upp.

Jag blir bara en sämre person i situationer som dessa. Speciellt när jag är trött och frustrerad och den andra bara fjantar och pellejönsar (hur härligt det än är i vaket tillstånd) är det svårt att hålla sig lugn och inte ryta till av ilska. Det bara går inte. Eller klarar du av det?

Nu vet jag inte igen riktigt vad vi ska göra/om det finns något att göra. Är lite emot detdär att hon får komma mellan oss varje natt, eftersom jag är oroad över att vi sedan hamnar i en ond cirkel. Plus att jag inte sover då och sen har ingen kiva när jag är sur och lättirriterad. Men sen läste jag någonstans (Trotsboken kanske?), att barnet just nu är i en ganska känslig ålder, speciellt med förändringen med ny säng osv, att man bör försöka ge hen trygghet. Äsch, svårt.

Tidigare hade vi hennes gamla madrass på golvet, främst in case hon ramlade ner från sängen, men efter att hon började venksla mellan sängen och madrassen av och an, av och an, tröttnade vi på detta och tog bort madrassen. Dessutom tillät hon mig aldrig ligga på den när jag var i rummet, utan jag fick bara sitta där.

Så goda tips tages igen emot: Har ert barn haft en sådan fas/ hur länge höll den på? Kan det månne bero på att hon ännu är lite snuvig och hostig, att hon sover lättare? Låter ni alltid barnet komma i er säng (om ni inte haft perhepeti från början förstås), eller borde hon hellre somna i egen säng?

IMG_4198

IMG_4188

3 reaktioner på ”Sömnupdate

  1. Jag är så trött på natten att Kisen för klättra upp i sängen… Svårt att veta hur de ska ha det, läste samma som du men också nån annanstans att det är bättre om barnet somnar om på egen hand i egen säng. Men om han ha kommit till vår säng så blir han jätte arg och ledsen om han måst gå i egen säng och vägrar somna om. I den här artikeln http://www.washingtonpost.com/news/parenting/wp/2015/01/13/5-tips-to-help-your-child-and-you-sleep-at-any-stage/?postshare=8391422673079941 stod det om att kolla på tecken som när barnet gnuggar ögonen och där borde vi definitivt vara mycket snabbare…

    Gilla

  2. Jag har absolut ingen skillnad vem som sover var, bara alla sover! S sover numera bra i sin egen säng och som en stock hela natten (det börja han göra när han var 5), men L kommer nog till oss ännu. Antingen stannar hon där med oss sen om ingen orkar föra henne tillbaka, eller så kan det hända att nån av oss går till hennes säng om den inte annars kan somna om. Och J, hon sover i sin spjälsäng precis brevid mig, och sover rätt bra. Ibland vaknar hon och somnar inte om fast vi ger henne en flarra mjölk, och då får hon (också) komma brevid oss. Så det varierar lite med var vi sover, men alla somnar åtminstone i sin egen säng. Tyvärr har jag inga tips att komma med, annat än att jag inte är sälker på att det lönar sig jättemycket att kämpa emot och ha sig, de börjar sova bättre sen först när de är mogna att göra det, tror jag.

    Gilla

  3. Vår äldsta,nu 4 år,började sova först som 3.5 år hela nätter. Vi fick oxå sitta vid hennes säng när hon vaknade på nätterna. Men jag orkade inte med det länge så började ta henne till vår säng när hon vaknade på nätterna. Typ 1gång i veckan sov hon en hel natt i sin egen säng. Tur så började hon sova hela nätter när hennes lillasyster föddes. Lillasyster sov oxå dåligt i början. Orkar inte sitta med henne heller på nätterna så jag tar henne till vår säng nästan varje gång hon vaknar. Kollar lite hur vaken hon är..
    Liite störande när barnen inte förstår hur skönt det är att sova! Men sen igen så förstod jag först som 18 åring hur skönt det är att ta päikkäre. Kämpa på!

    Gilla

Kommentera

