Sömnskola – for real

Det jag tidigare kallat för sömnskola, har ju nog varit en lindrig en, då vi bekantat oss med nya sängen. Nu då hon verkar vara ok med den, beslöt jag igår mig för att börja sömnskola på riktigt. Joonas jobbar kväll denna vecka, så tänkte det är bättre att jag fixar det när jag är ensam hemma. Joonas är ändå den snällare av oss som har svårare med gråt, heh.

Tipsades om denna metod och där fanns många bra tips jag inte kommit att tänka på.

Det krävdes kanske 50 returneringar till sängen, tills hon sista gången stannade vid dörröppningen, tystnade och återvände till sängen och somnade. Men är riktigt stolt över mig hur cool jag höll mig, riktigt som en robot. Nu gäller det bara att hålla samma linje kommande kvällar.

02:30 vaknade hon, men jag visste inte riktigt hur jag ska hantera det om natten, eftersom jag inte då orkar med skrik, så hon fick komma mellan oss. Meningen är ju att fortsätta med samma metod även på natten (insåg jag nu när jag läste instruktionerna på nytt, hups), men det känns nog lite utmanande när man vet att klockan ringer igen kl. 06:30…

Min teori är alltså att hon inte längre kan somna om själv när hon vaknar (vilket hon ju kunnat förr), eftersom hon nu vant sig vid att någon av oss sitter där brevid när hon somnar. När hon sen vaknar får hon panik eftersom ingen sen heller är där brevid. Vilket ju i och för sig låter logiskt.

Jag vet att man inte ska tänka så mycket och att detta antagligen är en fas, men just nu är både Joonas och jag så sönder av trötthet att det inte skadar att testa i alla fall. Detta är förstås något som hör till småbarnsfamiljelivet, men det känns extra tungt när det kommer i detta skede. Frustrerande och utmanande även när jag just nu borde vara möjligast skarp när jag studerar/gör praktik/borde få ett jobb. Hade kunnat ta denna konkurs då jag ännu själv var hemma.

Kommentera

