Nackdelen med långt barn

Ganska länge har folk omkring mig pratat om hur barnets växt snart pausar och man kan använda samma klädstorlek en längre tid. Jag undrar när det sker? Senast idag tippade ett butiksbiträde att Isla var 4 år…

Stackarn är i vissa lekparker för lång för babygungorna (varför ska de vara så lågt nere?) men ännu för liten rent motoriskt för de vanliga gungorna.

Visserligen lugnade det ner sig lite under hösten och hon använde 86/92 ganska länge, men nu plötsligt har hon skjutit på i längden att de flesta byxor blivit för korta. Kräpp.

Så idag tog vi en familjetripp till köpcentret Äpplet och fyllde på lagret med pyjamas, leggins, collegebyxor, skalbyxor, toppabyxor och ett par andra byxor i storlek 98 (några 104:or). Riktigt nöjd med fynden, speciellt de här jeansen:

IMG_4399

IMG_4388

Samma grej med skor, tycker hennes fot vuxit ett par storlekar den här hösten/vintern. Just fick vi en massa begagnade höst-/vinterskor och nu är de flesta av dem för små. Joonas hittade dock ett par urläckra Ciraf-gummistövlar i lokala Prisman, som liksom har Isla’s name written all over it:

IMG_4347

7 reaktioner på ”Nackdelen med långt barn

    • 4!!! Vi hade nog 86 i användning ganska länge tycker jag men har nästan fått skippa 92 helt och hållet och hoppa genast till 98 så för oss stämde det där med växtpaus en tid. Köpte nyss en vårjacka (optimist) i 104. Vi har ju en pojke så är nog inte så mycket över normalkurvan men har också märkt det där med gungorna, speciellt på vintern med snö under. hrmpf.

      Gilla

      • Jo, 86 använde vi faktiskt ganska länge. Vitsi jag blev nu fundersam på om vinterhalaren jag köpte i strlk 104 kommer att va passlig nästa vinter… Shit!

        Gilla

  1. E nog jättesvårt att försöka förutse framåt tycker jag 🙂 Och M är också en lång flicka 🙂 Jag köpte också vinterhalare färdigt för nästa vinter o det blev storlek 100. De blev nämligen en didriksons halare o de har ju lite olika storlekssystem tydligen. I år har hon 86 o med hjälp av råd av kompisar med äldre barn beslöt ja mej för att sikta på en 98 till nästa vinter men sen blev de då storlek 100. Den ser nog stor ut, men aldrig trodde man ju heller att 86 skulle ha varit lämplig i år..:) O bättre e de ju med för stor så det finns ordentligt med utrymme. Denna har dessutom möjlighet att spännas vid midjan så ja håller tummarna att den e lämplig! O håller tummarna att er 104 e lämplig.
    Tycker vi nu använder allt från 86-98. 98 e i princip helt för stora ännu men vissa tunikor har vi ren i bruk. Mest e de 86 och 92.
    Jag håller på gå igenom alla skåp o då jag tog fram de babykläder jag sparat blev jag alldeles tårögd..hur kan hon ha varit sååå liten ❤ 🙂 tänk så man glömmer..

    Gilla

    • Jaa-a, få se hur det går med halaren. Var nog ivrig diskussion vid kassan när jag köpte den och en kund påstod envist att 110 är nog ALLTFÖR stor, det är hon heeelt säker på. Nå, vi får väl se.
      BTW, så har jag lite stuff ännu om du vill komma o gräva till oss nån dag? En del blir jag kanske av med på lördagen, men månne deg inte blir kvar grejer ännu…

      Gilla

  2. Tror nog halaren är bra. T har nu en i strl 104. Har två st i strl 110, men dom är ännu alltför stora (fast dom är nog av märket tth, som ju är stora i storleken). Fast I är längre än T till sin ålder, så tror jag nog 104 är passligt för henne som ett år yngre nästa vinter, än va T är nu. Skall vi hoppas i alla fall 🙂

    Gilla

Kommentera

