UMK-final

Ja, så har Eurovisionsvåren redan satt igång med buller och brak och jag har inte hunnit kommentera det över huvudtaget här, hoppsan! Men självklart har jag följt med både UMK och Melodifestivalen, som tragiskt nog kommit samtidigt och därför har Mello i min värld kommit lite i skymundan. Men efter imorgon kan jag igen koncentrera mig på svenskarnas utbud med full energi!

Läste nyss delar av De Eurovisas kommentarer om UMK-finalisterna. Eller om jag ska vara ärlig skummade jag igenom texten och läste främst om Pertti Kurikan Nimipäivät och Satin Circus, som är de två som jag tror (och hoppas) kampen ska gå mellan. Johan nämner att det finns en risk för att man skulle skicka PKN endast som ett socialt experiment, men här måste jag lite protestera. Ok, min första tanke var ”jee, Eurovisionen behöver sådant som PKN och med detta skulle vi sticka ut ur mängden!”. Min andra tanke var ”men hur månne de klarar av pressen av ett så stort evenemang?” eftersom jag sett dem live och vittnat om hur Pertti Kurikka himself avbryter låten för att något går fel. Men så tänkte jag att det kanske är en fördel för dem att det är singback, så behöver de inte stressa över spelandet? PKN är ändå ett bänd, som turnerat utomlands, älskar det vad de gör och är starkt uppskattade i speciellt punkscenen, inte endast i Finland, utan även utomlands. Tidigare i vintras skrev bl.a. en av medlemmarna i Dead Kennedys (om jag minns rätt, hittade inte nu artikeln) en hyllningstext om PKN och DET är stort. För att inte glömma alla andra utländska medier som uppmärksammat detta. När hände detta senast? Hmm, ring a bell? Lordi, 2006 (fast de fick internationell uppmärksamhet först när det var klart att de skulle representera Finland i ESC, om jag inte missminner mig). Och vi vet ju hur det gick där. Ok, jag håller med, låten är inte den starkaste, så jag skulle nog skicka dem främst på basen av bändet och vem de är. Men visst diggar jag budskapet i låten, som Pertti Kurikka (eller var det solisten Kari Aalto?) lär ha skrivit när han var på sjukhus pga någon infektion i magen och hade en massa förbud på vad han fick göra/äta osv. Enkelt är bra. Och kort är låten dessutom, även det är nytt i sammanhang som ESC, där man in i det sista klämmer allt man kan i de fjuttiga 3 minutrarna som är tillåtna. Och som jag så många år tidigare efterlyst, så behöver ESC olika genrer av musik och denna stil av punk har vi inte ännu upplevt där. Ok, var det månne Andorra som försökte med någon slags skatepunk med söta killar för något år sedan, men annars tycker jag det varit tyst på den fronten.

Bilden, som är tagen av Anton Sucksdorff, lånade jag från denna danska artikel.

PKN är alltså det jag tycker att Finland bör skicka, främst pga att de övriga bidragen i det annars färggranna och intressant starfältet har ett problem: Om låten är bra, är inte sången tillräckligt bra och vice versa. En som bl.a. faller i detta träsk är Satin Circus, som har en galet catchy och bra låt till ett evenemang som ESC. MEN live lät inte sången så jättesäker (jämfört med t.ex. Softengines Topi förra året. Man, kunde den killen sjunga!). Jag är inte så jätteinsatt i bändet, trots att Svenskfinland hyllat dem väldigt mycket de senaste åren (kanske lite för mycket ibland, enligt mig…), men då jag sett dem uppträda live eller på tv, har det alltid varit den blonda killen (Krippe?), som sjungit/varit liksom frontfigur. Nu är det plötsligt killen med modellbakgrund som är solisten – men har han lika bra sångröst? Ni som känner bändet från förr, har han sjungit förr, eller är detta ett taktiskt val? Inte så jättehejsan i så fall. Reagerade nämligen i första UMK-uttagningen att Krippe sade något i stil med att han vet inget om att se bra ut, så han är inte rätt person att svara… Märkte ni samma?

Och namnet har ju väckt en hel del lustiga reaktioner, främst bland vänner och bekanta med Brittisk påbrå/koppling…

Bildkälla

Men som sagt, det blir en minst sagt intressant och färggrann final imorgon, vilket nog inte alltid är fallet vad gäller finska uttagningar. Själv saknar jag juryn och deras möjlighet att påverka, litar inte alls alltid på finska folkets röst…*

Hur tror DU att det går och har du någon favorit?

Avslutar ännu med videon på båda favoritlåtarna:

*EDIT: Fast nu läste jag att det ändå fanns en slags proffsjury med och inte bara folket.

3 reaktioner på ”UMK-final

Kommentera

