Stöd med sömnskolan

I fredags besökte ju familjerådgivaren vårt hem. Eller perheohjaaja heter det på finska, blir det då familjeinstruktör?

Hur som helst, det var bara jag hemma, Isla fick vara på dagis (hade annars blivit krångligt med förmiddagens lektioner i skolan) och vi talade i säkert en timme, kollade Islas rum, nattbelysning och sånt. Jättetrevlig och förstående var hon.

Främst fick jag bekräftelse på att vi gjort helt rätt med sömnskolan och med att även om nätterna returnera henne till sin säng, eftersom man annars snabbt är i en ond cirkel i så fall. Och det var skönt, eftersom jag nästan dagligen tvivlat på ifall vi nu gör rätt eller om jag är helt nazi när jag vill köra med denna metod.

Sängens läge tyckte hon inte egentligen var ett problem, att det egentligen klarnar bara genom att testa. Men just att det ju inte rekommenderas att placera sängen vid en yttervägg.

Men några konkreta tips och förslag gav hon: Att belöna flickan med t.ex. klistermärken efter lyckade kvällar/nätter och att lägga henne lite senare. Det lär vara normalt att lägga barnet först kl. 21? Känns lite sent, tycker jag, speciellt som Isla på vardagarna börjar vara trött redan efter 19. Och det kanske självklara: att under den lilla gemensamma tiden på kvällen riktigt tanka närhet och kramas osv.

Samtidigt konstaterade hon att 2 år är en krånglig ålder vad gäller sömnskola, när fantasin börjar utvecklas och hon börjar se mardrömmar. Att hur vet man när det handlar om rädsla och när om trots? Har hållit dagbok över sömnskolan och hon konstaterade att det lite verkar som om hon sku va rädd när hon ibland vill att lampan ska va på och dörren uppe. Att vi kunde helt enkelt då lämna lampan på, om det är så hon vill ha det.

Så menade hon att det nog är viktigt att ta lite tumistid, om vi har möjlighet att föra henne någonstans övernatten nåt tag. För det tär ändå på förhållandet när båda är trötta och kvällarna är korta. Det var bra att veta, eftersom jag just inte visste huruvida det rekommenderas mitt under sömnskolan. 

Vi testade de nya tipsen och hade en helt underbar flicka här hemma, som behövde bara ett par returneringar, sov hela natten och vaknade först 09 på söndagen! Eller jag hörde tidigare lite ljud, men hon bara pratade på glatt en stund och somnade sedan om. Precis som på the good ol’ days! Många klistermärken förtjänades! Dessutom var hon på helt fantastiskt humör hela helgen, vilket gjorde det hela så mycket lättare.

Men så blev det igen krångliga kvällar så vi får nu se hur detta framskrider. 

Jättenöjd är jag dock över denna tjänst som staden erbjuder, rekommenderar alla med dylika problem att ta kontakt!

I behov av klistermärkeshäfte grävde jag bland mina häften och hittade denna goding som jag fått på nån Ratata-fest:







Isla fick denna fina Alf av Biffen!

Kommentera

