Cykeldrömmar

När våren börjar titta fram, börjar mammor efterlysa sparkcyklar och dylikt på Facebook. Då inser även jag att ajoo, ny cykel stod ju på agendan i vår.

Ni minns cykeldilemmat jag hade förra året? Om problemet med att få en barnstol att passa och monterad i Jopon? Nå, Hamax Kiss-stolen fick man sist och slutligen fastmonterad genom att ta bort pakkaren men ganska mycket säätöä var det. Bra gick det ju med cyklandet för det mesta förra sommaren, men lite tungt var det nog och jag tror inte det funkar så bra nu mer när flickan vuxit både på längden och vikten.

Så nu är det aktuellt att skaffa en ny cykel. Gärna helt en traditionell damcykel aka mommocykel. Och materialist som jag är, vill jag ju gärna ha en cykel som jag gillar och som är snygg. Pelago är förstås drömcykeln (fast jag bor i Esbo, heh), men tyvärr alldeles utanför min prisklass som arbetslös. Stålhästen är kanske lite liknande, men aningen billigare.

Har någon erfarenhet av den? Är den bra? Lönar sig antagligen att skaffa en med tre växlar, eller hur? Går Hamax Kiss i den eller måste man skaffa en ny barnstol? Vilka tilläggsdelar behöver man absolut?

Om jag funderat tidigare på Stålhästen så där lite grann, så blev jag nog helt såld när jag såg vårens nyhet:

Bildkälla: Stålhästen Suomi Facebook

Alltså HUR läcker är inte den? Jag tror jag är kär…

EDIT: Var i kontakt med Stålhästen Finland och får glömma cykeln ovan pga att man inte kan byta styrstången och dessutom lär man inte få barnstol fast i den. Nu funderar jag istället på Dam-modellen som svart. Följande fråga är: Räcker tre växlar eller behöver man sju? Fem tycks inte finnas…

7 reaktioner på ”Cykeldrömmar

  1. Super fin! Har absolut ingen erfarenhet av den men tre växlar låter som en bra idé, har själv växlar på min Pelago och sku nog avlida annars :D.
    Tack för andra påminnelsen idag, nu ska cykeln sättas i skick, har inte cyklat på ett par år och nu blev jag jätte sugen! Måst bara skaffa en kärra så vi får med hela gänget om det behövs…

    Gilla

    • Och ja, testade ju faktiskt Pelago i somras när vi var i Långvik. Den var utan växlar och det funkade def. inte i alla uppförsbackar där omkring. Men annars härlig cykel! Hur många växlar har du på din?

      Gilla

    • De har Showroom i stan, så om man kontaktar dem kan man testa dem! De hade inte ännu fått alla demomodeller, men borde nog här så småningom få dem. Lönar sej att kontakta dem, de är supertrevliga!

      Gilla

  2. Oj den ser fin ut. Förstår din kärlek.
    Mina tips: Köp iaf bara en cykel du får provköra o kolla att den är rätt storlek för din längd o rygg (kolla med nån som vet sånt, typ en cykelförsäljare som vet nåt…). Min justerades när den köptes så att jag första gången i livet har en cykel som på riktigt passar just mig. Styrstången i rätt läge, o sånt. Det tycker jag förresten är bra om man kan justera styrstången. Ibland är en helt rak styrstång problematisk (om den inte råkar passa just perfekt). Kolla oxå att cykeln i sig inte är för lätt för att forsla barn på. Min funkade tex inte för det ändamålet. Den stjälpte o var totalt omöjlig att styra för att den blev så baktung.
    Jag har 8 växlar. 5 sku säkert räcka för mig, 3 e lite för lite. Men jag har ett inbyggt växeltrauma…det beror nog på det ;). Såna grejer. De här grejsen vet du säkert. Men kläcker så gärna självklarheter. Man vill ju gärna få en cykel man kan göra de saker man vill göra med den. De e ändå inte helt gratis!

    Gilla

    • Tack! Inte alls helt självklara grejer, bra grejer att tänka på! Var i kontakt med Stålhästen och måste tyvärr glömma cykeln i bilden, eftersom man inte kan byta styrstången till den och man får inte fast en barnstol på den. MEN Stålhästen Dam rekommenderades, eftersom jag vill cykla med ryggen rak, dvs ”mummopyöräilyä”. Borde bara få testa en sån först, lär gå att fixa på deras showroom.

      Gilla

Kommentera

