Mummokerho

Ni kanske minns att jag började på en vävkurs i höst? Inser att jag inte updejtat om den hobbyn på en tid, men där går jag ännu aktivt.

Har hittills inte gjort mer än en trasmatta, kanske beroende på att jag var borta ganska många ggr på hösten och missade anmäla mitt intresse för olika projekt. 



Som material använde jag det blommiga och vitrutiga tyget (mammas och pappas lakan) samt mattrasor jag köpte från en garnaffär:





Gillar speciellt hur det blommiga tyget ger lite liv i mattan.

Riktigt nöjd med slutresultatet faktiskt. Mattan ska alltså till stugan på landet, men eftersom bara en inte räcker till köket/matsalen, är jag mycket nöjd över ett byte jag gjorde med en vänlig själ och fick möjlighet att väva en matta till.

Tyvärr fanns det bara lite av det blommiga tyget, så måste lite experimentera med andra tyger jag fått av mamma. Så här såg det ut igår:





Väldigt mycket grönt, även det mörka, lite rispiga tyget är mörkgrönt, dess ursprung vet jag faktiskt inte – kanske byxor (mamma?)?

Fick ännu inspiration på kvällen och började riva gamla lakan, tillsammans med en liten assistent:







Ett annat intressant projekt jag ska vara med på är en mönstrad halsduk. Ränningen är grå och till inslag har jag köpt supermjukt, vitt alpakkagarn.



Man gör ju annat på kursen också än bara väver, det krävs en hel del arbete för att få vävstolen klar.

Kommentera

