A band named LAPKO

Året var kanske 2004. Min gode vän hade via sitt jobb råkat träffa en kille genom att hon kommenterat hans t-skjorta, där det stod LAPKO sådär lite avigt. Det visade sig att det handlade om ett band, hon fick en singel med låten Stacy, spelade den för tjejgänget och alla gillade låten direkt. Det blev tyvärr inget med killen, men när Lapko spelade sin först spelning i Semifinal, fanns vi tjejer på plats och var direkt sålda.

Det råkade sig dessutom att min vän träffade i ett annat sammanhang en ny kille*, som även råkade ha just en LAPKO-blus på sig. Dessutom råkade han och hans vänner känna bändet, som var från Harjavalta och därefter rullade det på. Vi fanns på plats när de spelade första gången på Tavastia, deras första spelning på en stor festival, dvs Provinssirock, och vi tjejer reste t.o.m. till München** och överraskade bändet med att uppenbara oss på deras keikka där.

FullSizeRender

2007 i München. Av respekt för mina medkumpaner, har jag croppat dem bort, till historien hör dock att vi alla har olika färgs Lapko-skjortor på oss och ser alla mer eller mindre lika besvärliga ut som jag på bilden.

Killarna i bändet var dessutom trevliga och vi firade några midsomrar ihop och när vi åkte till Karmarock i Harjavalta, fick vi tälta på trummisens gård. Jag var inte så ofta med, men mina kompisar lärde känna dem desto bättre.

Åren gick och nu minns jag faktiskt inte när jag sett dem live senast, men det var nog en tid sedan. Lapko är dock starkt förknippat med ett tidigare liv, livet innan jag träffade Joonas. Men nu gick det så lustigt, att Joonas’ kompis smått överraskande bads med i bändet och spelar idag trummor i Lapko!

I kväll är det igen dags att se dem live på Tavastia i samband med deras Freedom-Tour. En kompis ordnar dessutom förfest i en bar, som definitivt kommer att bli en intressant nostalgitripp.

Ni hittar en länk till Stacy – låten som det allt började med – tidigare i inlägget, avslutar däremot med en låt från senaste skivan, Money For Nothing (för att följa den tidigare tematiken med låttitlar som Paranoid, I Shot the Sheriff och All The Best Girls):

*Idag har de ett barn ihop!

**Låter smått obsessive, men det handlade om en planerad tjejresa och så tyckte vi det kunde vara kul att kombinera det med att se Lapko samtidigt.

EDIT: Insåg faktiskt precis att Joonas och jag knappast heller träffats om det inte vore för att min vän bongade dendär ena blusen! Oho!

Kommentera

