Yrjö tuli taloon

Hannah skrev bra om magsjukor och folk som inte ids hålla barnen hemma tills de är helt friska. Vet själv hur nackhåren reser sig när jag hör en pappa som söker lillasyster från dagis berätta storasyster har spysjuka men lillasyster kommer nog imorgon om hon bara är frisk. Liksom nej!

Men idag var jag inte helt säker på vilket var det rätta sättet att agera. Joonas har jobbat kvällsturer i två dagar, dvs inte just alls sett Isla, förutom kanske en skymt på morgonen när jag fört henne till dagis. I natt hade han börjat spy på jobbet och när han kommit hem vid 03-tiden, meddelade han att han nog har magsjuka och jag flyttade snabbt mitt pick och pack från sovrummet till soffan och Joonas fick vara i ”karantän” där. Min stora rädsla är ju att lilla Isla ska drabbas och tog därför beslutet att det nog är bäst att föra henne till dagis, bort från bobborna, eftersom hon inte just alls haft med sin far att göra de senaste dygnen. 

Funderade nog efteråt ifall det var rätt beslut, eller var jag nu just den oansvarige föräldern som för sitt barn på dagis fast någon spyr hemma? Jag som själv är så allergisk mot det, eller att folk går sjuka på jobb. Fråga: hur hade du gjort?

Fick dock bekräftat av två personer, som jobbar/jobbat på dagis (inte vårt dock) att beslutet nog var klokt. Själv bestämde jag mig för att stanna hemma, eftersom jag delat säng med smittokällan och ville inte ta risken att smitta ner hela nya arbetsplatsen passligt till påsk. Och det tackade man mig för där. Härliga typer förresten jag jobbar med.

Har nog varit sjukt hängig och smått illamående, men samtidigt är jag inte helt frisk från flunssan ännu plus har lidit av spänningshuvudvärk, som brukar bidra med illamående. Unbreakable Kimmy Schmidt har hållit mig sällskap. Egentligen en ganska irriterande serie, men något håller mig fast och signaturmelodin lämnar inte huvudet fast vad skulle vara!

  

Joonas har hållit sig i sovrummet precis hela dagen och Isla fattade nog inte ens att han var hemma. Alltid då och då har jag slängt in ett glas Floridal, shotglas med cokis (lär rekommenderas), blåbärssoppa, Gefilus-saft (samma druvsaft som jag drack under graviditetsillamåendet!), kringla eller rostat bröd.

  

Lite för sent insåg jag att decinfiera hemmet/allt Joonas rört med klorit, men gjorde det nu ändå. Börjar själv känna mig lite bättre, så även Joonas, så hoppas det fortsätter åt det hållet. Man kan ju även hoppas att det handlar om en matförgiftning…

Nu hoppas jag så innerligt att speciellt lillisen inte blir smittad!

2 reaktioner på ”Yrjö tuli taloon

  1. Torka av alla handtag, knappar, wessor och ställen där man rör i vanliga fall. Alla handdukar i tvätten. Det hjälper inte att han är i karantän om han rört i wessadörrens handtag som ni också rör. Han har ju troligen bärt på det ren tidigare. Bara som tips 🙂

    Gilla

    • Ja just, handduk! Bra tips! Torkade faktiskt redan av allt du nämnde, kom bara på det lite sent… Isla har som tur inte idag hängt i några handtag, som hon normalt brukar.

      Gilla

Kommentera

