Som att lära sig att cykla på nytt

Har ju hunnit cykla bara ett par gånger med min nya cykel och trots att det varit kul, har det även innehållit mycket frustration.

För det första har jag inte haft växlar på mina två tidigare cyklar, så att kikkaile med sju växlar plötsligt känns som en utmaning, fattar liksom inte alla hur man ”borde” använda dem.

Sen är det ju alltid lite skakigt med barnstolen bakom, jag har en konstant oro om att något ska hända eftersom cyklandet (än så länge) känns så ostabilt. En orsak är säkert incidenten från förra året, då jag i en uppförsbacke (thank god!) ramlade med cykeln mot en buske (thank god!) och hamnade själv på lilla Isla. Försöker bara tränga bort det och bara fortsätta cykla för att inte bli skraj, men kan bara inte släppa känslan.

När vi senast var ute och cyklade, skulle vi cykla in på gården till en affär. Det var dock en ganska ordentlig kurva, vilket sedan inte lyckades, jag hamnade lite i kläm vid en stång, fick litet sår på handen och var sur som bara vad! Jag är ju perfektionist till grunden och vill kunna allt genast, tålamodet är i vissa grejer lika med noll. Och att sedan sählä med nåt som en cykel känns så löjligt och gör mig arg och frustrerad.

Tror nog det smartaste vore nu att några ggr sätta barnstolen på Joonas’ cykel (nu är det ju möjligt, vilket det inte var med Jopon) och först bekanta mig med själva cykeln, utan det extra ansvaret och vikten bakom en.

  
Hade ingen passlig bild att illustrera problemet, så ni får ännu en bild från när cyklarna ännu stod i vårt vardagsrum. Kunta Klinte kallar jag min Crescent.

2 reaktioner på ”Som att lära sig att cykla på nytt

  1. Övning ger färdighet, kämpa kämpa! 🙂 Men hej sen borde ni ju skaffa en extra såndär kiinnityspala eller vad det heter, så att det lättare går att växla mellan din o Joonas cykel. Om typ ena lämnar på dagis o andra hämtar, då är det jättebehändigt! Och annars också, annars blir det lätt så att det alltid är den som har cykelsitsen på sin cykel som sen måste ha den också.

    Gilla

Kommentera

