Stockholm i mitt hjärta 

Vi övernattade alltså två nätter i Stockholm, helt på tumis med Joonas. Vi var bjudna på dop och Isla hade nog säkert kunnat hänga med också, men tror det var lite mer avslappnat så här. Grejen var ju att vi misstänkte att det eventuellt skulle bli en överraskningsvigsel och då hade det ju varit lite snopet att hamna åka till hotellet för att natta barn liksom…

  

Denna gång flög vi, vilket var ett ganska skönt alternativ.

 Vi anlände till hotellet ganska sent, så vi kilade till närmaste Hemköp för att köpa nåt lite gott och kom tillbaka med detta saldo… 

Denna gång bodde vi på Hotel Mornington nära Östermalms torg, vilket inte alls är så bekant område för mig. Förutom att jag under min utbyteshöst i Stockholm alltid brukade vänta på nattbussen till Lidingö vid Stureplan, kändes liksom lite tryggare där. Men annars föredrar jag ju Södermalm.
Vi var uttrötta på fredagen, så vi låg bara på sängen och såg på svensk tv och åt chips och slocknade ganska snabbt.

Följande morgon tog vi på oss festkläderna efter frukosten och tog oss till Danderyd med Röda linjen. 

 

Det var väldigt mycket finskt respresenterat i vår klädsel: Marimekko, titiMadam, Makia, Costo och självklart Saint Vacant i form av handväska och skor.

Är ganska nöjd att jag fortfarande har koll på t-banesystemet i Stockholm, och kände mig smått nostalgisk när vi åkte förbi Stockholms Universitet. Där var det minsann många bra fester, speciellt i Gula Villan…

  
Solen sken och vi köpte oss varsin islatte i Mörby Centrum för att orka promenaden till Danderyds kyrka.

   

  
Det blev ingen vigsel, men åh, så nöjd jag ändå var över att få närvara vid denna fina tillställning! Speciellt när min vän O, alltså barnets far, plötsligt tog flickan i famnen och började sjunga! Låten heter Superhjälten och var i alla fall för mig en ny bekantskap. Fin dock. Lyssna gärna från länken ovan.

O och jag känner varann från när jag hösten 1999 studerade i Södertälje och därefter besökte Stockholm flitigt, bl.a. pga mitt examensarbete. Hade alltid bestämt träff med många klasskompisar, men det var alltid O som troget träffade mig över en kaffe. Till slut besökte han även Helsingfors, lärde känna mina vänner, blev bjuden på mina vänners bröllop och senast han besökte Finland var det pga vårt bröllop. 

Så att nu äntligen få träffa hans vänner och familj, som jag hört så mycket om och som tydligen även visste mig, var ju bara helt underbart! Så även det att Joonas var med mig för att uppleva detta.

Efter dopet promenerade vi ännu omkring i soliga Stockholm, panikshoppade på Designtorget & Åhléns, hamnade på en italiensk restaurang på andra sidan gatan om hotellet och rullade sedan mätta och nöjda till hotellet, bara för att stupa i säng, trötta, once again.

   
  

 

I år var faktiskt min första morsdag som jag fick sova ut och stiga upp till färdigdukad frukost. Underbart!

  
Jag åt flera plättar, några med Nutella i, mmm.

Sen checkade vi ut och fick ännu hänga med den fina familjen och mysa med babyn och på kvällen fick vi äntligen mysa med vår fina flicka! Som jag saknade henne till slut!

   
 

Kommentera

