Semifinal 1

Väldigt brådis just nu pga körens AfterWork-konsert ikväll (Johannessalen kl.18:30, komsi komsi!), men visst ska jag hinna skrapa ihop ett inlägg med mina favoriter inför kvällens semifinal. Eurovision-appen är förresten ganska kul, en sån här selfie knäppte jag under frukosten alltför tidigt på morgonen med allt för lite sömn i bagaget, fullt uppiffad redan inför kvällens konsert:

Estland:


Denhär var först min stora favorit, men börjar lite tröttna på den faktiskt. En annan duett från Semifinal 2 stal nämligen mitt hjärta. Stig lär inte sjunga så bra live heller, så vi får se hur det går. Men visst gillar jag den ännu! Bra med såna låtar i ESC!

Rumänien:


Den här gillade jag faktiskt från första gång jag hörde den, undrade länge vad det var för språk, som låter som italienska men ändå inte. Den är ju så poppiralli (fast folk envisas att kalla den rock), men den berör mig. Kanske för att jag i Österrike hade kolleger från Rumänien och Bulgarien och andra Östeuropeiska länder som tampades med samma problem som låten handlar om.

Belgien:


Denhär är nog så underlig att den funkar och den växer på en. Hoppas den funkar live bara!

Ungern:


Denhär e lite si och så, allt beror på hur deb funkar live. Studioversionen är fin, videon ganska boring.

Och självklart FINLAND & PKN:


Himla svårt att veta hur det går för Pertti Kurikan Nimipäivät, går det hem i Europa? Älskar deras meininki på plats i Wien, sök gärna upp deras videon t.ex. på Facebook där de funderar på olika grejer kring ESC och Wien. Isla blir ju helt vild av låten* och det ger mig hopp att den funkar även på barn, som ju var t.ex. Lordis stora anhängargrupp.

Bubbling under: Makedonien:


Fin video och han låter ju som Patrick Isaksson, men hur funkar det live? Få se.

* Lade upp en video på Facebook där Isla brölar på Aina mun pitää, Eva Frantz frågade om hon får visa videon åt Kari Aalto under frukosten och han hade kommenterat: ”YEAH!”

Kommentera

