Finalen – favoriterna

Snart gäller det igen! Är lite sent ute med mina favoriter inför ikväll, men här kommer de, i någonslags favoritordning:

NORGE – Hoppas dessa gör en Common Linnets och placerar sig bättre än vad folk väntar sig. Tippar på en andra plats. Lite oroad över att de uppträder just före Sverige, eftersom Måns lämnade alla i sin skugga under semifinalen. Fast bättre före än efter.

SVERIGE – I semifinalen blev det klart att Måns tävlar i en helt annan klass än de andra. Showen är så unik i dessa sammanhang, Måns har en stark röst och sympatisk utstrålning och allt bara sitter perfekt (utan att det för den delen blir för ytligt, som ofta är problemet med svenska bidrag). Får lite samma känsla som med Loreen för några år sen och det vet vi ju hur det gick sen…

ESTLAND – Stig överraskade mig med att sjunga så bra och var väldigt fascinerad över deras iskalla men intensiva stämning på scenen.

BELGIEN – En annan överraskare. Tänkte inte att det skulle funka live så bra som det gjorde. Loïc sjunger bra och så freakig show att den funkar, i alla fall för mig.

RUMÄNIEN – Gillar denna så mycket. Blir så rörd av den varje gång jag hör den. Problemet är bara att jag glömmer bort den hela tiden. Varje gång reagerar jag ”ajoo den här!” när den dyker upp. Hoppas, hoppas, Europa minns den bättre än jag.

AUSTRALIEN – Minns när jag första gången såg Guy Sebastian. Han sjöng Wonderful World i World Idol (den som norrmannen Kurt Nilsen vann), håret var stort och rösten fantastisk. Så det gör mig glad att det är just han som representerar Australien. Gillade faktiskt inte först låten, but it grows on you. Och tror nog den får röster. Svårt bara när man inte sett den live ännu.

ITALIEN – Känner mig väldigt tudelad till denna. Vill avsky den, men så får jag ändå kalla kårar av den och videon överraskade mig positivt, eftersom den ju är lite ”cuckoo”. Killarna är för snygga (liksom på ett negativt sätt) och operarösterna gör den ganska slibbig, men ändå, på något underligt sätt behagar den mig. Den tippas ju placera sig väldigt högt, men orkar folk vänta till slutet (den är sist nämligen) och hur funkar den live? Detta eviga problem. Spännande.

Det blir alltså en spännande kväll. Observera att låtarna ovan är mina favoriter, inte min tippning (fast lite nog ändå), tror t.ex. Ryssland kommer ganska högt på listan. Tror Sverige är en klar vinnare, men vilka som placerar sig i topp 5 är svårt att säga. I kväll gäller det dock att tippa rätt topp 10, vadslagningen om vinflaskor är igång igen. Under hashtagen #ESCbuteljen15 kan du följa med hur det går. Förra året blev jag tre vinflaskor rikare, så pressen i år är hård.

Kommentera

