Kryde

När Joonas fyllde år gav jag honom en kryssning på Viking Grace, som vi redan i ett par år planerat åka med. Det som var klart var att denna kryssning gör vi på tumis, och det var nog ett bra val. 

Eftersom vi knappt sett varann under veckan och typ highfive’at när Joonas kommer hem från jobbet kl. 06:30 på morgonen då jag stiger upp för att ta mig till mitt jobb, bestämde vi oss för att föra Isla till barnvakt redan på fredagen. På detta sätt undvek vi också extra stress på lördagen och kom iväg i god tid.

Eftersom vi nuförtiden ser mest på serier (vilket tycks va dagens melodi), bestämde vi oss för att lyxa till det med att hyra film från iTunes. Hallonbåtsflyktingen föll valet på, eftersom vi båda läst boken (jag både på svenska och finska) och sett den på teater.

  
Men äsch, så besvikna vi blev! Jag var förberedd på att handlingen ändrats lite för att passa svensk publik bättre, men det enda den hade gemensamt med boken var typ huvudpersonens namn och att han är en finne som vill bli svensk. Så underliga lösningar i manuskriptet att jag gärna skulle vilja fråga Miika Nousiainen hur han gått med på detta? Nåja, men nu har jag sett den i alla fall. Och hyrandet via iTunes funkade faktiskt bra!

På lördagen vaknade jag faktiskt utvilad (konstig känsla) och på eftermiddagen kom vi iväg mot Åbo. Ja, Viking Grace kör ju mellan Åbo-Stockholm, men det passar oss bra, eftersom vi gillar Åbo. Och vi hann dessutom nu träffa lite kompisar där över hamburgare på Sloppy Joe’s och drinks på en av båtrestaurangerna (vad heter jokilaiva sådär officiellt?) medan Pepe Willberg uppträdde på andra sidan ån.

   
Jag var tyvärr inte helt lika begeistrad över min Kahuna Burger som Samuel L. Jackson i Pulp Fiction. 

Grace seglade iväg ganska sent på kvällen, så vi hann typ gå en runda på båten och shoppa lite i Tax Free och sen var vi så trötta att vi drog oss till den fina hytten (lyxade lite till det när jag valde hytt) och mumsade i oss Tax Free-godis. Living la vida loca liksom. Men det var just det vi behövde.

   
  

Gillade ljusdetaljen på sängen. Storgillar även mina nya träskor: Lotta from Stockholm – en slags budgetversion på Swedish Hasbeens.

 

Följande dag sov vi sent, missade frukosten pga missförstånd med finsk vs svensk tid, försökte hänga ute på däck men blåsten var för hård & kall, så det var den sköna hytten som gällde igen.

   

Senare på eftermiddagen hade vi bokat inträde till SPA-avdelningen, där lugnet stördes lite av barnfamiljer och fulla män. Det är ju liksom inget poolområde, så kanske inte så barnanpassat. Men skön ångbastu och härlig utsikt från bubbelpoolen.

Tur var att vi hade bokat tid till massage & ansiktsvård, 2 h endast på spa-avdelningen i det sällskapet hade kanske blivit lite mycket…

Väldigt lyckad minisemester, nu kanske man orkar lite bättre igen.

5 reaktioner på ”Kryde

Kommentera

