Midsommar på lande

Trots sjukledighet under veckan, orkade vi ta oss ut till stugan över Midsommaren. Eller för oss var det nog egentligen ett helt vanligt skönt landeveckoslut med bastubad, päikkäre och middag ute. 

Samtidigt var det vår stugdebut för i år, vilket innebär att försöka komma ihåg igen vad som egentligen redan finns på stugan och vad som behöver hämtas.* Speciellt med småbarn innebär varje sommar en ny fas: Det är en stor skillnad att vara på stugan med en 1,5-åring eller 2,5-åring. En ganska stor grej vi vaknade till under samma vecka var att Isla ju behöver en ny säng till stugan! 

Hjälpte inte annat än att åka snabbt till Ikea för att hämta en juniorsäng, som går att förlänga och därmed kan användas ännu många år. 

  
Var nog lite oroad över hur sovandet i nya sängen skulle gå, men flickan klev ivrigt upp i sängen och verkade riktigt nöjd med sängen. Visserligen krävde hon att man satt brevid henne tills hon somnade, och eftersom det hela var lite nytt och spännande, gick jag med på det. Många gånger under veskoslutet sade hon ”sova kiva”, så tror sängen funkar bra.

 
Viktigt att somna med en bok brevid.

Det jag var extra ivrig över var att äntligen se mina vävda mattor på plats:

  

En ny fas var även klart att Isla uppskattade sandlådan klart mer än förra sommaren.

  

Försökte kurera min flunssa med tumisbastu (jee!) och honungsöl. Hade jag inte varit sjuk hade nog även vinterpälsen åkt av.

   

 

Tyvärr började örat värka på söndagen, så hjälpte inte annat än att boka tid till läkaren och är nu inne på en antibiotikakur – igen. Jag som inte brukar få bihåleinflammation normalt, är inne på min andra inom ett halvt år.

Tycker den här bilden visar hur krasslig jag var under söndagen, trött och blek:

  

Men nu är första stugbesöket avklarat, i väntan på många fler i sommar! 

*Vi övernattar i en stuga som renoveras och inreds alltså på nytt, främst med gamla möbler, men allt möjligt smått och praktiskt behövs ändå införskaffas.

Kommentera

