Paska mutsi

Den här veckan började vardagen igen för Islas del i och med att dagis började. I dag är det dessutom första gången som Isla stannar ensam på dagis efter att de andra barnen hämtats, eftersom jag hinner hämta henne först 17:30. 

Tur att detta arrangemang inte behövs varje dag, utan endast dagarna då Joonas jobbar kvällstur. 

Hur ska man skaka av sig känslan av dåligt samvete pga att jag inte är tillräckligt närvarande i min dotters liv? Känns att denna fas bara rinner iväg, har ju sett henne så lite i sommar pga hon firade semester med sin pappa på landet (vilket jag är glad över att hon fick chansen till). I går kom jag hem 20-tiden pga kvällstur och I dag är hon på dagis nästan 10h. Det känns ganska hurja länge för en 2,5-åring, tycker jag. Men andra alternativ finns inte just nu och det suger. 

Känns som att de flesta mammor omkring mig med lika gamla barn jobbar kortare veckor och har hemmadagar med barnet under veckan. Och då känner man ju sig ännu mer som en ”paska mutsi” (som min optiker beskrev sig själv, heh).

Min situation är ju dock att jag är ny på jobbet och inga kontrakt är ännu skrivna, så då är det nog inte läge för specialarrangemang. Ännu. Inte för att vår ekonomi skulle tillåta det heller just nu. Och jag gillar ju mitt jobb och DET är tur det.

Hon trivs ju på dagis, så det tröstar ändå lite. Men bara lite.

Hur gör ni?

  

7 reaktioner på ”Paska mutsi

  1. Ääh, vet du alla har någo sånt där som stressar. Har bekanta som gör fin karriär som kan känna press för att de nog vill ha barn men int hinner just nu eller liknande, jag har ju precis tvärtom. Det stör mig varje dag att jag int har ett jobb att gå tillbaka till den här gången heller men man kan int ha precis allt ändå 🙂 Jag är ju dessutom så hemsk mamma att Kisen kommer att vara på dagis deltid när jag är hemma med tvåan, det går en helt vansinnig debatt på vauva.fi just nu om mammor som int kan ”tajma sin reproduktiva verksamhet bättre” och sköta sina egna barn hemma. Håhå. Men kämpa på, tycker det är fint att du har ett nytt jobb!

    Gilla

    • Jo och när det inte är som att jag gör karriär nu, utan jobbar helt normala arbetstider. Och ja, jag skulle absolut sätta äldre barnet på dagis om jag hade en baby hemma, barnet behöver ju det! Hoppas bara inte vår regering sätter stopp för det…

      Gilla

  2. Jag har inte ett dugg dåligt samvete för att jag har Hubbe på dagis tre dagar. Jag är alldeles säker att det är det absolut bästa för oss båda 🙂 Och du gör ju också det som är det bästa för er, under omständigheterna. Så inte borde du heller ha dåligt samvete. Man gör ju så gott man kan! Och det är tillräckligt. Men det är inte lätt att peppa sig själv till att våga lita på sin magkänsla när ”samhället” säger något annat… Och grattis till nya jobbet! Härligt med ett jobb som du verkligen tycker om 🙂

    Gilla

    • Tack, är jättenöjd med jobbet! Jag kanske känner mig förskräckt över hur lite tid jag har möjlighet att vara tillsammans med Isla trots att jag jobbar helt normala arbetsttimmar. Det är ju inte som om jag skulle jobba övertid hela tiden. Att här känner jag inte press av samhället, utan mer kakka fiilis av att inte vara tillräckligt närvarande. Men som Julia skrev, det var inte bättre då när jag inte hade ett jobb heller, den angsten vill jag inte uppleva på en tid pånytt.

      Gilla

  3. Det jag inte kan förstå är hur inte flera är i samma situation? Alla verkar ju verkligen jobba kortare dagar/mindre dagar i veckan eller något. Jag jobbar 8-16 och när jag för A på morgonen så är där oftast ett barn, högst tre kanske, och när jag söker honom är han oftast ensam kvar. Hur är det möjligt?!

    Gilla

    • Många går ju ner i arbetstid då barnen är små, det har man rätt att göra också. Eller så hämtar ena och andra för, så båda ändå får sina 8 timmar på jobbet. Men 8 timmar på dagis är nog ganska mycket för en liten en…

      Gilla

      • Det skulle jag så gärna göra, men som sagt, är ny på jobbet: har sommarjobbat nu och har inte ännu ens kontrakt skrivet inför hösten, så det är definitivt inte läge att börja kräva kortare arbetsdagar. Och min man jobbar i skifte, så det går inte alltid att ordna så att ena för och andra söker.

        Gilla

Kommentera

