Lanzarote-nostalgitripp

Min första södernresa var till Lanzarote på det tidigare 80-talet. Jag var 6 år, hade Pink Panter-mjukisen med mig och det första jag gjorde när vi anlände, var att gräva syrrans gamla baddräkt ur läderkappsäcken och rusa till swimmingpoolen. Minns att mamma hann ropa åt min syster: ”spring nu efter henne!”. Där plaskade jag sedan typ hela semestern. Visst red jag ett par ggr på en dromedar (var ganska rädd) och fick en såndän hapsublus med en indianflicka på, som alla kids hade på 80-talet.

På fredagen bokade vår lilla familj äntligen vår efterlängtade solsemester till just Lanzarote. Visserligen först till mars, men ville undvika sportlovsrumban och satsa på en solsäkrare månad. Dessutom suger mars big time. 

Destinationen blev Playa Blanca, hotellet värsta Blue Village-komplexet med Bamseklubb och keikkor (vi tog ändå inte all inclusive!), men hotellets egen strand såg så lockande och barnvänlig ut att det blev valet. Plus att byggnaden är designad av Lanzarotes stolthet César Manrique (höll faktiskt föredrag om Lanzarote i lågstadiet…).

Isla pratar redan om hur hon ska simma och när vi såg en reklam på TV4 med Bamseklubben, berättade jag att vi träffar sen Bamse. Fröken började direkt sjunga på ”heja Bamse, starkast är vår Bamse…”.

Återkommer ännu vad gäller tips men om du direkt kommer på något man bör tänka på när man reser med en nyss fyllda 3-åring så shoot!

Är i alla fall tacksam över att man inte behöver packa en hel kappsäck med barnmat denna gång… 
Under tiden får ni njuta av lite bilder från min första södernresa någonsin:

   
    
   
Som bonus får ni en urtjusig idolbild på mig från min andra resa till Lanzarote år 1989, då tumisresa med mamma:

  
Alltså axelvaddarna! Permanenten! Dagboken!

4 reaktioner på ”Lanzarote-nostalgitripp

  1. Vi var just på resa till Kreta med en nybliven treåring och en nybliven ettåring och egentligen behöver man inte tänka på så mycket då man reser med en treåring. Lite sysselsättning med till planet och sen sån där simdräkt med flytetyg och bra uv-hatt och solkräm med hög skyddsfaktor då dom ändå spenderar största delen av tiden i vattnet. Tre år är en bra ålder, vår var jätteintresserad av omgivningen och det gick bra att hyra bil och resa runt med honom. Han klarade sig också bra själv i barnpoolen. Så hade det inte varit för ettåringen så skulle vi ha haft en avkopplande resa, nä skämt å sido vi hade nog en skön resa men en ettåring begränsar nog på ett helt annat sätt än vad en treåring gör. Lite leksaker som man kan leka vid poolen med kan vara bra att ha med.

    Gilla

    • Ja och nu lät det ju som om vi lämnade treåringen ensam vid poolen, det gjorde vi ju naturligtvis inte men man behövde inte gå en cm efter honom som man behövde med ettåringen 🙂

      Gilla

    • Tack för din kommentar, härligt att höra! Jag har också på känn att saker kommer att vara betydligt lättare med en 3-åring än med en nyss fyllda 1-åring, som senast. Minns just hur begränsat det var när man inte kom med vagnen till stranden/orkade inte bära med Manducan när vi hade velat gå långa promenader längs stranden…

      Gilla

Kommentera

