Lucka #4

…glömde jag publicera här igår.

Sommaren 2001 jobbade jag i Norge på Sande Camping. Åkte dit med mina kompisar Lotta och Malin och lärde även känna Mette under sommarens gång. Innan jag skulle åka, satt jag en kväll i baren News(!) och där spelades skivan Coldplays Parachutes i sin helhet och jag blev trollbunden av Chris Martins röst.

Talade om bändet åt Lotta, som sedan råkade bo ihop med en norsk tjej som hade skivan. Lotta bandade den på kasett(!) så vi kunde lyssna på den i VW Jettan, som vi rörde oss med. Och nästan alltid när vi åkte på tumis, lyssnade vi på kasetten. Det var en extremt kall och regnig sommar (i Loen alltså, i resten av Norden var det värmebölja) och stämningen på Parachutes passade perfekt in i det och det vackra landskapet vi hade privilegiet att vistas i. Minns speciellt hur vi åkte med Lotta på jentetur till Ålesund och lyssnade på kassetten om och om igen. Och just Spies ploppar fram tydligast bland minnena. Min passion för bändet avtog lite efter andra skivan, men de två första har ännu en plats i mitt hjärta! Hade inte min man avskytt Coldplay så mycket, hade nog Yellow spelats i kyrkan… Det blev Snow Patrol istället. 

Kommentera

