Lucka #5

Augusti 1996, min andra – och bästa – sommar i Salzburg, Österrike. Vintern har jag jobbat i skidorten Saalbach, sedan varit några månader hemma för att sedan igen återvända till hotellet i Salzburg.

Under vintern bodde jag tillsammans med en italiensk Gioia, som i sin tur sommarjobbar på semesterorten Lignano, Italien, där jag hälsar på henne i några dagar.

Hon och hennes kompisar tar mig på roadtrip till en parmaskinkfestival (!) i en liten by, där jag känner mig väldigt blond och nordisk bland alla italienare. I bilen lyssnas det på Jovanottis samlingsskiva Lorenzo Raccolta och alla kan orden och koreografierna till låtarna. Så även senare på kvällen på en nattklubb. Jovanotti är huge där.

Jag råkar ju veta honom från tidigare tack vare MTV Europe; Penso Positivo och Serenata Rap är mindre hitar även här. Men först nu inspireras jag att köpa även samlingsskivan och älskar hela skivan.

Några år senare imponerar jag på några italienare i nattbussen med att kunna hela Ciao Mamma utantill…

Det fanns tyvärr ingen officiell musikvideo till den, så hoppas denna bisarra ”liveversion” från typ Disney World duger. Och som sagt, subscribar du på Julkalendern 2015 på Spotify, får du höra bättre versionen!

Kommentera

