Lucka #6

År 2000. Att välja bara en låt av Ultra Bra är nästan omöjligt, har så många favoriter.

Om intresset för Coldplay svalnade efter de första skivorna gick det nog nästan tvärtom med Ultra Bra. Första skivan gick mig lite förbi, men iom Kroketti och speciellt låten Hauki hade de fått ett nytt fan i mig. Skivan Kalifornia var ännu lite bättre men det var Vesireittejä som drog mattan under mig. Hur kunde varje låt på den vara så träffande och alla så olika på nåt sätt?

Kaunis ja ylpee var visst den första singeln och när den helt i slutet byter om till lite mer elektroniska sluttoner, visste jag att UB var inne på något nytt.

Var på skivreleasekeikkan på Tavastia och den var nog den bästa UB-keikkan någonsin enligt mig. ALLA låter man önskade höra spelades på den keikkan. Inte ens avskedskonserten 2001 kom nära denna upplevelse. Bändet slutade definitivt på topp och kanske lika så bra.

Kommentera

