Lucka #8

2004 gick vi ofta på Radio Helsinki Club, som visst då ordnades på UMO Jazz Club. Där (och så även på radion) spelades ofta denhär låten, som jag direkt gillade, men fick aldrig reda på vems låt det var (detta var tiderna före Shazam) och detta frustrerade mig enormt.

En dag råkade jag läsa Hufvudstadsbladet där en ny skiva av ett franskt bänd recenserades och plötsligt klickade allt på sin plats och jag förstod att det handlade just om detta bänd! Speciellt när låten If I Ever Feel Better från förra skivan beskrevs som en låt med glad och dansant melodi med en riktigt melankolisk text.

Jag mådde riktigt dåligt då, var sjukskriven i långa perioder och texten beskrev mitt sinnestillstånd så perfekt. Ville så innerligt gärna träffa någon, men visste att jag inte var kapabel till ett förhållande när jag själv var så trasig inombords. Minns speciellt en gång när vi var på dansgolvet i We Got Beef och Aleksi Pahkala (?) spelade denhär. Min vän (som gick igenom en liknande period just då, you know who you are!), bara såg på varann och jag började nästan gråta eftersom allt i låten stämde så in på våra liv just då. ”You can give me your number, when it’s all over I’ll let you know”. När Phoenix samma år kom till Tavastia stod jag utanför Tiketti och köade efter biljetter. Tur var ju det, eftersom keikkan sålde slut på 20 minuter!

Kommentera

