Lucka #21

Sommaren 1994 är jag 18 år och skall på hösten påbörja mitt sista år i gymnasiet. 1994-1995 bor vi i princip på KY-exit och lever annars också loppan.

1994 ordnas även Woodstock för att fira originalets 25 års jubileum. Den sänds (direkt?) på TV och jag följer med den lite med ena ögat. Tills ett bänd – insmorda i lera – börjar spela. Blir helt förtrollad av blandningen av elektronisk och tyngre musik. Speciellt låten Closer suger en med sig totalt. Det visar sig vara NIN dvs Nine Inch Nails och trots att jag inte blir något HC-fan, följer jag bändet och frontfiguren Trent Reznor med intresse i fortsättningen.

Downward Spiral är ändå DEN skivan, alltså googla fast och läs hur den kommit till! Minns även hur en kille i klassen hittade just den skivan i min skivhylla och kommenterade lite överlägset: ”Int visste jag att DU lyssnade på sånhän musik?”. Pah!

Här får ni både videon och Woodstock-versionen:

Kommentera

