Lucka #22

Våren 1995 uppträdde 22 Pistepirkko på vår ABI-kryssning. Om jag minns rätt, uppträdde de vid midnatt och promillehalten var vid det skedet såpass hög att jag efteråt inte mindes värst mycket av keikkan. Köpte Rumble City La La Land efteråt och under Ooh My Head fick jag plötsligt en flashback och såg klart en bild hur Nina och jag står helt framme vid scenen och diggar.
Bändet var ingalunda en ny bekantskap, eftersom jag sett videon till Birdy många gånger på MTV Europes alternativa program 120 Minutes. Tror den t.o.m. vann en Video Music Award ett år, lååååångt innan evenemanget blev en stor gala.

När jag efter studenten flyttade till Österrike, tog jag skivan med och den imponerade på många av mina kolleger där. Lärde mig även i det sambandet att nyckelpiga är på tyska Marillenkefer, men prickarna hade inget eget namn, som på finska.

När Asko Keränen hade sin utställning i höstas i Tiketti Galleria och vi fick höra honom berätta om hur de turnerat runt Europa just då, väcktes många minnen till liv igen.

Kommentera

