Ny kamera

Jag har ju en längre tid drömt om en bättre kamera. Joonas har ju en fin systemkamera, men den är så enorm så jag nästan är lite rädd för den. Förstår inte alls hur den funkar och har tröttnat på att alltid vara beroende av Joonas när jag vill att det tas bättre bilder på t.ex. Isla. Dessutom är den så stor att Joonas sällan ids släpa med den.

Målet var alltså en mindre systemkamera och hade lite fattat tycke för en viss modell av Olympus PEN-kameror. 

Problemet var brist på pengar. Men hej, jag fyller ju år! Kanske jag kan be en valfri summa av mina gäster ifall de inte har presentideer och absolut vill ge något? Perfekt!

Och efter min lilla insamling hade jag faktiskt skrapat ihop till en ny kamera. Frågade lite runt, och efter några rekommendationer bytte jag Olympus PEN mot Olympus OM-D E-M10 och därtill 14-42mm f/3.5-5.6 -objektiv. En kompis har E-M5:an och varit supernöjd med den, men E-M10:an har som extra egenskap Wi-Fi, vilket är något jag känner att jag behöver mycket.

Rajala råkade ha superbra rabatt på denna kombo och på köpet får man delta gratis i deras Digijärkkärikoulu, vilket jag tycker är helt super (tyvärr rymdes jag med först på kursen efter vår resa. Får bara träna på egen hand tills dess.). 

  
Jag är ju så amatör när det kommer till systemkameror så har mycket att lära mig ännu. Hittills har jag listar ut hur jag flyttar över bilder till telefonen med hjälp av Wi-Fi och knäppt ett par bilder:

   
 
Men jag är mycket ivrig!

 

Kommentera

