UMK-finalen

Nu är det nog dags att avbryta min oavsiktliga bloggpaus och skriva lite om mina tankar kring UMK dvs finska Eurovisionsuttagningen. Bland mina Facebookminnen dök följande status från fyra år tillbaka upp:  

Och jag är fortfarande av samma åsikt: UMK har gjort bara bra åt den finska uttagningen; många nya förmågor har upptäckts via den, showerna är snygga, humorn bra och plötsligt känns det inte alls så pinsamt som förr. Det säger redan något att man har svårt att bestämma sig ifall man ska se på UMK eller Mello, som olyckligtvis nog kommer samtidigt (vem som kom på den goda idén på YLE sku kunna motivera sin tanke bakom det, thank you very much). 

Det som även gläder mig är att så många fräscha nya förmågor söker sig till UMK nuförtiden. Vet inte om t.ex. Stig haft en viss påverkan, eftersom hans karriär fick ett extra stort lyft efter sitt deltagande i just UMK. Och hade ett band som Softengine upptäckts, om det inte vore för UMK? Och hur bra klarade inte de sig i finalen?

Hur som helst, till årets upplaga: Inte helt överraskande var min stora förhandsfavorit Lieminen… Hade ju dock lite på känn att hans sångröst inte räcker så långt, men synd är det att hans Daft Punk-inspirerande show med glimten i ögat inte är med och förgyller finalen. Men den blir nog kvar på min spellista. Olyckligt var även att han och Pietarin Spektaakkeli tävlade i samma semifinal eftersom just de två bidragen tävlade om samma publikröster. Även den sistnämnde charmade mig till slut, kanske även de pga snygg och humoristisk show. I like.

Men vilka finns kvar i finalen då? Ganska mörka bidrag på något sätt, när jag tänker efter. Här får ni ta del av mina tankar om dem:

  1. Saara Aalto – No Fear: En catchy tune och helt representabel show, men har nog ännu också något problem med Saara, hon bara inte når ut till mig. She doesn’t do it for me.
  2. Stella Christine – Ain’t Got Time For Boys: Att den här tog sig till finalen var en ganska stor överraskning, men en positiv sådan! Tyckte den först var lite tråkig, sen ändrade videon totalt min åsikt men så var liveframträdandet lite intetsägande kanske. Men proffsig är hon ju och är glad att hon är i finalen.
  3. Eini – Draama: Den här är jag lite orolig över… Hörde ni tjuten hon fick i första semifinalen? Hoppas det inte betyder något och att hon på riktigt inte är ett hot i finalen.
  4. Cristal Snow – Love Is Blind: Den här gillade jag ganska direkt efter att jag hört dem första gången. Videon var också sjukt snygg men hade Cristals framträdande från tidigare Euroviisut i minnet och mindes att han inte är en sångare precis. Och det stämde ju tyvärr. Men framträdandet är starkt och känslofyllt och showen snygg, så det KAN ju räcka? En av mina favoriter, vågar jag påstå.
  5. Annica Milán & Kimmo Blom – Good Enough: Var ingen Angelo deNile-fan förra året och blir ingen Kimmo Blom-fan nu heller. Låter som något Azerbadjan sku ha tävlat med för några år sedan, tjåkigt tjåkigt.
  6. Mikael Saari – On It Goes: Här har vi ett bra exempel på vad ett bra liveframträdande kan göra. Senast Mikael Saari deltog tyckte jag han var motbjudande och överlägsen och suckade lite när jag hörde att han även i år skulle delta. Videon orkade jag inte riktigt med, helt för mycket av allt och pga min attityd orkade jag helt enkelt inte koncentrera mig på låten. Sen kom hans liveframträdande och jag märkte att jag fastnat totalt framför tv-rutan och kände mig rörd. Håren reste sig på mina armar och det brukar vara min mätare på vad som kommer att klara sig. Så enkelt med bara honom och den söta danserskan i rufsigt hår, som i början rör på läpparna till sången och så bara växer den och exploderar till slut. Jag har på känn att denna skulle även Öst-Europa kunna gilla. Det skadar ju inte heller att han sjunger fantastiskt och ser helt bra ut… Denhär kom alltså helt bakom takaa och blev min vinnarfavorit!
  7. Tuuli Okkonen – Don’t Wake Me Up: Tuuli vem? Det här var bidraget som man hela tiden glömde bort och så tog den sig till final? Vad hände?
  8. Barbe-Q-Barbies – Let Me Out: Jag vill så gärna gilla denna, eftersom ESC behöver tuffa bänd speciellt med kvinnor och BQB är ett bra band. Men låten är bara inte tillräckligt bra, det händer liksom inget i den. Tyvärr. Men gillade ändå Mikko Silvennoinens läppä om hur solisten är höggravid och det liksom är babyn som sjunger ”Let me out!”…
  9. Sandhja – Sing It Away: Även här ett bidrag som jag så gärna sku vilja gilla, men tyckte inte Sandhjas sång var så stark. Hade även förväntat mig ett lite mer färgstarkt framträdande, blev nu lite tråkigt.

Vem gillar du mest och hur tror du det går? 

Nu hoppas jag bara att jag skulle få se showen live på lördagen! Tycker det lite suger att mitt jobb ville ge mig som födelsedagsgåva två biljetter till UMK-finalen men så fick man inte ens köpa biljetter dit! Höh. *

*EDIT: Det fixade sig, jag fick biljett dit, tack vare en supersnäll individ! TACK!

Här ännu mina favoriter, varav två alltså redan fallit från finalen:

Kommentera

