Favoriterna i Semifinal 1

Tror faktiskt inte jag har någon storfavorit i just första semifinalen, men månne jag inte får lyft fram några personliga favoriter även från detta startfält.

Estland – Var lite besviken först över att just detta var Estlands bidrag, kanske för att landet brukar höra till mina förhandsfavoriter. Men sen råkade jag höra låten på radio en gång och överraskades över hur jag diggade den. Hoppas den har nån lite mer juttu live. Jüri verkar i alla fall vara en stark artist.

Nederländerna – Inte någon Anouk eller Common Linnets precis, men gillar linjen som Holland fortsatt på. Ganska oskyldig låt, men tycker det är helt ok att den är med.

Malta – Kanske inte en personlig favorit precis, men förstår varför denna är förhandstippad. Lämnar mig lite kall dock. Även här väntar jag på att den ska wow:a mig live.

Ryssland – I know… Jag VILL inte gilla låten, för att den är så genomtänkt, lite kanske gammalmodig och en sån Måns-kopia men… Fan, vilken catchy låt det är! Och liveshowen lär imponera också. Sano mun sanoneeni, men denna kommer att finnas i topp 3, hoppas inte helt högst upp dock. Och visst är jag nöjd över att Ryssland skickar nåt annat än Peace & Love-bidrag.

Finland – Sandhja är cool! Låten är helt kiva men tror tyvärr inte på dess chanser. Kanske tar hon sig nippanappa till final, men tror inte låten räcker helt. Dessutom tycker jag låten är i lite väl hög tonart, så det känns lite krystat och semifalskt i refrängen. Having said that, vet jag hur låten ryckte med en under UMK-finalen och jag själv dansade med till den när den vunnit. Och jag är så glad att det är just Sandhja som representerar Finland, hon lär äga presskonferenserna just nu! Och att hon förespråkar om en hälsosammare kroppsbild är verkligen välkommet i dessa tider! Och vem vet, kanske hon just pga att ingen förväntar sig nåt av henne, överraskar oss totalt. Är dock besviken över att hon lämnat hem den coola killen med stort hår och hörlurar… Tyckte han var lite juttun i showen. Jo, Akkabellas är duktiga men anser att de tar lite för mycket plats på scenen.

BUBBLING UNDER:

Österrike –  Det tycks vara många som ÄLSKAR denna men jag har inte riktigt upptäckt finheten i den. Men jo, förstår att den har en viss bisarr charm.

Grekland – Gillar rappandet men blir varje gång lite besviken när refrängen sätter igång, den är ganska bläh. Men har hopp för denna, att något ännu händer live.

Nu när jag tänker efter så brinner jag inte riktigt för någon låt i denna semifinal och det är synd! Cypern kunde annars funka, men låten är så steril och så… svensk. Hoppet finns dock ännu att något bidrag totalöverraskar imorgon, det är trots allt charmen i detta evenemang.

Ni hittar mig hoppeligen på Twitter imorgon, @cattairene heter jag där.

En reaktion på ”Favoriterna i Semifinal 1

Kommentera

