Favoriterna i finalen

Sitter som bäst på flygplanet till Stockholm och bloggar! Lite spänd fiilis i och med att jag inte riktigt vet vad som väntar i Stockholm, vad vi ska hitta på, var vi ska se finalen och hurdan Family Shown – som vi köpt biljetter till – egentligen är. Jo, det lär vara helt full show, men lite med barnvänlig tid, men ändå oroar det mig att typ alla mina bekanta i Stockholm ska se Jury Show i kväll. Och nu oroar jag mig lite över om alla artister inte ger gärnet fullt ut och tänk om inte Justin Timberlake är där (han lär nämligen vara på plats i kvällens generalrepetition…).

Hur som helst blir det intressant att se showen live och även Joonas är ivrig, kanske främst ur tv-produktionsvinkeln.

Ser även fram emot att se the big five live! Det har varit ett helt smart drag att visa clips ur finalisternas scenshow istölelt för videos, men ändå hade jag gärna sett hela framträdandet. Tycker det alltid är lite synd att de som är automatiskt i final lite lider av det att man inte ser dem två gånger.

Av finalisterna gillar jag speciellt följande:

Frankrike – Denhär tycks vara en som de flesta gillar och man blir ju bara så glad av den. Tandläkaren Samir verkar ju dessutom supersympatisk, vilket aldrig är fel.


Italien – Vacker låt som berör en. Glad över att Italien igen satsar på Eurovisionerna.


Spanien – Modern låt med cool artist, men känner att låten aldrig sätter igång ordentligt. Det bara lyfter och lyfter och lyfter, sen kommer refrängen och det blir lite antiklimax istället för att explodera helt.


Sverige – Var länge helt säker på att Frans kommer typ att vinna, att Sverige nu är on to something med sitt minimalistiska bidrag och det tror jag nog ännu också är deras framgångskoncept i år. Men på nåt sätt börjar det kännas som att Frans lite drunknar nu bland alla högklassiga bidrag. Fast vi får se hur det känns imorgon när man ser det live. 


Av semifinalisterna är följande nog mina storfavoriter:

Ukraina – Hohoh, så mycket känslor det fanns involverat i detta bidrag! Jag brukar vara allergisk för överteatraliska framföranden, men nu satt jag själv med tårar i ögonen och varje lilla hårstrå på min kropp reste sig. Jag trodde på exakt varje ord hon sjöng. Jeez. Jag hoppas så innerligt att denna klarar sig bra!

Australien – Direkt som Dami började sjunga insåg man hur nivån på tävlingen höjdes, hon kan sjunga hon! Lite tappar jag koncentrationen mot slutet men för mig får nog Australien delta även i fortsättningen.

Georgien – Hur överraskad och glad blev inte jag när detta udda bidrag gick vidare?! Lite boring kanske i början, men jestas så den börjar rulla där mot slutet! 

Lettland – Diggar nog denna. Cool nutida sound.

Polen – Allt stämmer liksom i låten men ändå glömmer jag lite bort den emellanåt. Hoppas den klarar sig ändå!

En reaktion på ”Favoriterna i finalen

Kommentera

