Eurovisionsbubblan

Det gjorde nog bra med en mini getaway! Det är en del negativa grejs som pågår omkring mig just nu, så att få spendera några dagar i Stockholm, där det spelades Eurovisioner över allt och folk var glada och dansade vid de musicerande trafikljusen gjorde nog bra. Intensivt var det ju och tack vare sent flyg på söndagen var jag trött som en trasa efteråt. Men det var värt det!

På fredagen drabbades jag olyckligtvis av migrän innan vi skulle åka, så skumpan fick utebli och det blev istället islatte på Johan & Nyström på flygfältet.


Jag roffade direkt åt mig galgar som hängde vid receptionen och tog självklart en knippe med hem som souvenirer.

Var en snabb sväng via hotellet och åkte direkt till Eurovision Village i Kungsträdgården, eftersom vädret ännu var semisoligt och uselt väder hade utlovats till veckoslutet. 

Där var livemusik med bl.a Martin Stenmarck, Idol-Mollie och Afro-Dite.

City skyliner intresserade oss mest, så till takterna av Never Let It Go åkte vi upp för att beundra ett vackert kvälls-Stockholm.


Följande morgon var det så svårt att stiga upp, men vi hade ju biljetter till Family Show kl 13, dvs sista generalrepetitionen av finalen. 

Försökte få upp fiilisen med att lyssna på årets finalister och visst blev jag snart ivrig som ett litet barn.

Fick ett telefonskal och en t-shirt!


Har varit oerhört skeptiskt inställd mot genrep tidigare år, men tänkte ge den en chans nu när det ordnades i Stockholm och jag blev utan finalbiljetter. Så här i efterhand vet jag att man borde ha satsat på The Jury Final, som var kvällen innan, kanske främst pga att Justin Timberlake uppenbarade sig där, men inte på dagsgenrepen. Annars var det ju helt full show, men reagerade på att en stor del av artisterna inte varken sminkat sig eller lagat håret. Jag förstår det ju väl, eftersom finalen är samma kväll, men visst kändes det lite som att vi inte var ”worthy” mer…

Hur som helst var det ju som väntat en produktion av hög klass och det var en njutning att se en sådan proffsig show där ALLT funkade.

Övervägde en kort stund att sen också köpa biljett till megapartyt på Tele2 Arenan, men insåg efter showen att nä, det fixar vi nog inte. Var alldeles för trötta och tidtabellen skulle ha blivit allt för tajt. 

En viktig programpunkt denna helg var ABBA-museet pga den temporära utställningen Good Evening Europe. Och tajmingen kunde inte ha varit bättre: När alla ESC-fans var påväg till Globen eller Tele2, fick vi vara helt ensamma på museet, som undantagsvis var öppet till 22:00. Lyx!

Efter museet insåg vi att det var brådis ifall vi ville se finalen.


Vi hade bongat att finalen skulle visas på screen i hotell-lobbyt, vilket passade oss perfekt med nära väg till rummet. 


Studio Eurovision pågick redan när vi anlände och hann bli oroad en stund när det frågades ifall vi hade ett bord bokat. Det hade vi ju inte, men dem hövlige killen lovade fixa oss ett bord, vilket han snabbt också gjorde. Så vi laddade upp med Snacks platå och skumppa och iPaden framför mig så jag kunde twittra och delta i vadslagningen ESCbuteljen2016.


Min slutliga tippning vs slutresultatet:


Inte EN ENDA placering rätt, trots rätt länder i topp 4! Men jag var ju så nöjd! Ukraina var den första av bidragen som berörde mig och när jag såg den i andra semin satt jag ju med gåshud och tårarna i ögonen. Tänkte bara att resten av Europa tycker den är för svår. Tydligen inte! Jej!

På söndagen hade vi ännu tid att shoppa OCH äta middag hos våra härliga vänner, perfekt!

3 reaktioner på ”Eurovisionsbubblan

Kommentera

