Blodtjänsten

Idag gjorde jag äntligen något jag länge, länge velat göra: nämligen donera blod. Jag vet inte varför jag inte gjort det förr, speciellt med tanke på att jag typ ser Blodtjänsten från vårt fönster. Tröskeln har väl av någon orsak varit så hög.

En gång för ett antal år sedan hade jag möjlighet via jobbet att donera blod, men då föll det på att jag just börjat sällskapa med Joonas, så hamnade i karens pga det.

Men nu var det en kollega som inspirerade mig till det, intervjuade henne lite och fick bl.a. veta att själva blodgivningen tar endast 10-12 min. Jag som tänkt att det tar en eeeevighet. Men man bör ju reservera tid till allt där före och efter såklart.

Så lite extempore bestämde jag mig för att styra stegen till Blodtjänsten och göra en god gärning innan midsommar, så säkert att hjälp behövs. Råkar dessutom ha en blodgrupp som passar till de flesta mottagare så med ännu större orsak!


Hade en supertrevlig kvinna som berättade grundligt allt jag behövde veta och förklarade allt hon gjorde och försäkrade sig om att jag hade det bra. Pga min första gång, måste jag ligga kvar på stolen ca. 10 minuter.


Efter detta fick jag ta för mig i buffén: bröd med pålägg, kex, glass, saft och/eller kaffe, mums!


Blev verkligen motiverad att göra om detta! Tidigast i september får jag igen donera och behöver inte ens vänta på kallelse pga min blodgrupp är så behövd.

5 reaktioner på ”Blodtjänsten

  1. Bra att du bloggar om det här! Blodgivning går snabbt och är inte otäckt (kanske om man är mycket stickrädd), hoppas fler vågar bli blodgivare! Och mellanmålet är ju gott 🙂

    Gilla

  2. Tummen upp! Bara jag slutat amma kommer jag också fortsätta donera blod! Har två gånger gjort det men några gånger när jag varit påväg har det fallit på dåligt HB.. 😧

    Gilla

  3. Bra påminnelse, jag har inte varit på länge! Jag har inte blod/nålskräck, men en gång när jag gav blod var det en supervänlig skötare som väldigt grundligt förklarade att man inte alls behöver vara rädd för att allt blod rinner ur en, att maskinen nog stoppar av sig själv, och att det verkligen inte finns någon risk för att dtn tar för mycket blod. Det blev helt komiskt, för hon bara upprepade det här gång på gång, så man blev nästan lite orolig för att det kanske i alla fall är möjligt att allt bod rinner ur en…

    Gilla

Kommentera

