Favoriterna i semifinal 1

Eurovisionsveckan är här, tjohoo! Ikväll sänds första semifinalen och jag känner mig helt sjukt nervös eftersom Finland tävlar just ikväll. Tror så starkt på låten och vill så gärna att den klarar sig. Det har även varit en stor glädje att följa med Leena och Lasse på Norma Johns InstaStories, de är såna underhållande fjantar, bäst. Såsom ock Eva och Pöll aka De Eurovisa.

Här kommer mina personliga favoriter:

PORTUGAL 

Som jag älskar denhär! Salvador sjunger rakt in i mitt hjärta och jag ler som en fåne när jag lyssnar på låten (och kanske ännu mer när jag ser på framträdandet…). Han är bara så go’ i sin illasittande kavaj och man vill bara att han ska vara just som han är. Man vill liksom bara krama honom! Låten påminner mig dessutom om när jag som barn lyssnade på ESC-vinnare från 50-talet från mammas skiva med alla forna vinnare. Saknar ingalunda den stilen sådär annars men i detta format funkar det perfekt. Och det är ganska länge sen Portugal varit min förhandsfavorit!

FINLAND

När jag första gången hörde alla UMK-låtarna blev jag ganska besviken. Blackbird var den enda som kändes sådär lite lovande, men inget mer. Den hade sköna Twin Peaks-vibbar, vilket inte är fel nu när TP är extra-aktuell igen. Men så såg jag framträdandet live och gåshuden var ett faktum. Och det lär vara snäppet maffigare nu i finalen, vilket gläder mig; det blev liksom lite på hälft i UMK, som om de lite sparade på krutet. Det gör mig hoppfull att höra så mycket positivt om bidraget av utländska fans och känns skönt att man kan lita på att Leenas sång håller. Förra året kvittade det för mig om Finland skulle gå till final, i år blir jag sjukt besviken!

AZERBADJAN 

Känns cool och lite sådär passligt skum. 

ISLAND

Vill gilla denna mer än vad jag egentligen gör. Även denna känns cool och representerar en genre jag välkomnar varmt i ESC. Men mitt problem är att jag tröttnar på låten halvvägs. Hoppas den funkar bättre live.

ARMENIEN

Jess, Armenien är tillbaka med den stil jag uppskattar stort: Modernt men starkt armeniskt. Skulle gilla låten ännu mer om det inte varit för Jamala förra året. Känns kanske lite efterapat och sångerskans röst är inte lika personlig. Men det lär bli bra show och är glad att den är med!

BUBBLING UNDER:

CYPERN

G-son in da house… IGEN. Har samma problem som med Ryssland förra året: Gillar den mer än vad jag skulle vilja.

LETTLAND

Lite tråkvarning, men det är nåt i den som fascinerar. Ser fram emot att se den live.

MOLDAVIEN

Jag har två ord: EPIC SAXGUY. Därför. Hur coolt är det inte att en saxofonist från MOLDAVIEN blir ett youtubefenomen pga ett saxofonsolo i en riktigt kräppig låt som inte ens tog sig till final? Hey Mamma är ju helt hemsk också, men Isla meddelade att det är hennes ”bästa låt” och om kvällarna brukar hon dansa och sjunga till denna med tillhörande saxofonmoves. Underbart.

FINALISTERNA:

ITALIEN

Har förstått att tre av de klara finalisterna också uppträdet ikväll och Francesco är ju enligt mig (och många andra) den som vinner hela grejen. Här kan jag inte lita på annat än min magkänsla: Gillade den efter att kanske ha hört en halv minut av låten och har inte tröttnat ännu heller. Blir så lycklig av den. Den har liksom allt: Charmig och proffsig artist, catchig refräng, koreografi och ”Allez!”-utrop och bäst av allt: en dansande gorilla. Vad mer behöver man?

Kommentera

