Hemlarm eller nä?

I och med flytt från höghus till parhus kom Joonas på att det kunde vara bra med hemlarm. Jag hade inte ens tänkt på saken men ju mer jag tänkte på saken kändes det nog som en nödvändig lösning.

Igår besökte en representant från ett av de mer kända bolagen oss, presenterade produkterna och gjorde en offert. Om inte annat så lyckades hon skrämma upp mig rejält med sina snack om hur det är bra med nattskydd, speciellt när Joonas jobbar nätter och jag är hemma på tumis med Isla. Att nattliga intrång blivit mer och mer vanliga. Gulp…
Men priset är ju nog väldigt saftigt och blev lite osäker på ifall det på riktigt är nödvändigt?

Vad säger ni? Erfarenheter? Tips? 

Hälsn.

En som bott i höghus hela sitt liv

6 reaktioner på ”Hemlarm eller nä?

  1. Onödigt skulle jag säga! Skulle aldrig ens komma på tanken. Har aldrig hört om inbrott när någon varit hemma. Och inte ens om regelrätt inbrott annars heller! Cyklar, bilar, båtar etc försvinner ju nog, men inbrott, nja. Fast om man är rädd av sej kanske det kan kännas tryggt. Men inte på grund av den egentligen risken utan bara för trygghetskänslan i så fall säger jag… Bor ni inte i radhus? Då har ni ju också grannar nära…

    Gilla

  2. Radhus och höghus är nog inbrotten i regel ganska ovanliga och väldigt ovanliga att det skulle hända någon när man är hemma. Det som jag mera skulle fokusera på är att ha ett bra brandskydd – brandvarnare (kolmonoxidvarnare), släckare och släckningsfiltar. Det är nog mycket större risk att man hamnar ut för en brand än ett inbrott.

    Gilla

  3. Häng upp en ”akta hunden” skylt upp vid dörren. 😀 Det klarar man sig långt med fast man inte har en hund som skäller bakom dörren. 😉

    Gilla

  4. Vi hade inget hemlarm i er grannstadsdel och kände heller inget behov av det. Flera grannar hade t.ex. barncyklar olåsta och dyrare leksaker ute på gårdarna på nätterna. Inga problem alls under den tid vi bodde där.

    Gilla

  5. Bodde tidigare i ett hus med alarm (i nz, men i alla fall).
    Himmee hässäkkä med den mest hela tiden. Den började larma i onödan, utan orsak både på dagen OCH natten. Det om något gav hjärtslag!
    Och som andra sa, är inbrotten nog ändå rätt ovanliga.
    Larmförsäljarnas främsta uppgift är väl att övertyga folk att de är otrygga och BEHÖVER deras larm. Ei jatkoon säger jag 😉

    Gilla

  6. Jag säger också nej – och då bor vi i egnahemshus med ganska få grannar på lugn gata. Viktigare att se över att er hemförsäkring täcker alla eventualiteter och att brandvarnaren har batterier.
    Sen är det bara att sova gott!

    (Om ni har extremt dyrt lösöre som inte går att ersätta och ni är borta långa tider år gången så skulle jag säga att det kan löna sig med larm, annars inte)

    Gilla

Lämna en kommentar