Bloody Hell!

På fredagen undrade jag varför i all världen jag hade sån sjuk himo på choko, vet ni sådär att man gräver köksskåpen upp och ner för att eventuellt hitta någon bortglömd chokladbit. Ensam hemma med sovande dotter var jag också så kunde inte ta mig till butiken. Gaaah!

Men vad berodde detta på? Enligt min mensapp (jep, jag har en sån), skulle följande Bloody Mary-dagar vara aktuella först en vecka senare. Tänkte att det kanske beror på tröttheten, det att jag stiger upp kl. 06 må-fre och blir väckt tidigt lö-sö. Är irriterad och känner stort avund för maken, som har vardagsledigt och får sova ut alla sömnskulder. Än en gång ställer jag mig frågan: Men när får jag sova?*

Senare på kvällen visade det sig att mensen sen också började och allt hade en förklaring (såsom i Kumman kaa i tiderna: ”Enhän mä mihinkään Vesaan ollu rakastunu, mullahan alkoi menkat!”). Vet inte om det var för att den kom en vecka för tidigt, men känns som om kroppen är helt rubbad. Är helt sjukt trött, allt värker och känner ett lätt, konstant illamående. 

Samtidigt vet jag att spysjukan härjar här och där och jag känner hela tiden efter hurdant illamående detta är. Jobbigt är det hur som helst. Och eftersom jag vet att någon ändå hinner tänka tanken så svarar jag: Nej, jag är inte gravid.

Saken blev ju inte bättre av att Isla var på extremt gnälligt och utmanande humör hela veckoslutet. Om hon en vecka tidigare var det ljuvligaste barnet någonsin, var hon rena motsatsen nu. Det kan ju visserligen bero på mitt usla humör och korta stubin också… Men vitsi jag kan bli irriterad på hennes neurotiska beteende och beslutsångest ibland gällande t.ex. hur dynorna ska vara eller vilken bok hon vill läsa.

Hur som helst avklarade vi under detta crankyga veckoslut vårt första besök till Snadi Stadi och ett restaurangbesök med tre toddlers. Det var då avslappnande – NOT!





*På veckoslutet har vi troligen en barnfri morgon, jihuu!

Kommentera

